"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, October 20, 2008

Bukan semua orang boleh menjadi guru...




1. Bukan semua orang boleh menjadi guru yang baik, walaupun dia baik dan dah lama mengajar.



2. Menjadi guru tidak semudah seperti kebanyakan kita sangkakan. Faktor masa tak semestinya membawa kepada kemahiran.



3. Tetapi memang menjadi guru menuntut seribu kemahiran, guru adalah segalanya (segalanya sehingga dia sendiri tidak menduganya…).


4. Orang yang tidak sabar tentulah tidak boleh menjadi seorang guru yang baik kerana pekerjaan guru itu sendiri adalah mendidik dan mengajar, makan masa (memerlukan masa).



5. Dalam mendidik dan memberi pengajaran, ia memerlukan kesabaran dan ketekunan. Untuk mendapat kesabaran dan ketekunan kenalah ada kekuatan.



6. Kekuatan itu adalah kekuatan untuk rasa sabar dan kekuatan untuk bertahan tekun atas usaha. Kekuatan untuk mendesak minda secara berterusan untuk mewujudkan sifat tidak putus asa yang berterusan, berkekalan.



7. Jangan mudah kecewa... pelajar adalah pelajar, daya penakulan berbeza.


8. Bukan semua guru boleh muncul dengan penuh kesabaran walaupun telah memiliki diploma pendidikan atau KPLI. Pengetahuan dan penghayatan adalah perkara yang berbeza, ibarat tukang kebun dan pokok bunga.



9. Pembelajaran yang paling penting yang patut diambil pengajaran adalah pengalaman mengajar.



10. Pengalaman yang mengumpul pelbagai peristiwa yang akhirnya dapat membina jadi diri kepada wujudnya seorang cikgu yang baik dan sempurna.



11. Jika lama mengajar tapi tak ambil pengajaran maka tak guna jugak...dok takluk tu jelah.
Jan: Ada kawan kata `Tak suka la menjadi cikgu, ngadap murid je kerjanya. Boring!' tapi dia cikgu!!!.


No comments:

.