"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 28, 2008

Main kutu...

Minggu kutu



Semalam ketika sedang asyik mengelap (lap) barangan tembaga, adik perempuan yang duduk kat Ulu Yam Selangor sms. Dia tanya nak main kutu tak? RM200 sebulan selama 15 bulan katanya, maknanya dapat RM3000 nanti.



Pagi tadi bila sampai ke kampus (sampai kali ke dua, sebab lepas punch pergi makan pagi) terus pergi kat parking kereta. Sebab nampak ja nak bagi duit kutu, minta tolong dia beri duit kutu ke Anis RM200. Bulan ni tiba giliran Anis pulak dapat kata Zamri (ibu kutu).

Dan petang karang nak ke CIMB sekejap, nak masukan duit kutu kat D6 pulak. Bila sampai hujung bulan bukan sahaja kena bayar bil-bil tetapi juga kutu-kutu, he he he.

Berkecimpung

Seingat saya, saya dah mula main kutu sejak tingkatan 3 lagi. masa tu main dengan kawan sekelas. Saja main-main sebab orang lain main (alasan yang tak logik dan bodoh). Masa tu bila dapat duit kutu terus pergi bandar atau kirim barang kat kawan yang pergi ke Kota Bharu. Kirim barang entah apa. Pernah kirim beli poster Cindy Lauper dan Micheal Jackson nak tampal dalam bilik.


Kat universiti pun main kutu juga kat hostel sebab nak beli kasut Nike (bukan untuk bersukan tapi untuk bergaya, maklumlah masa kat u dulu handsome...jangan marah).



Dan permainan kutu ni berterusan sampai sekarang, bersambung tak putus-putus....



Bukan tak ada duit..



Tidak tepat jika kita kata orang yang main kutu ni tak ada duit atau jenis pokai (kalau tak cukup duit mungkin boleh terima, he he he). Orang tak ada duit tak boleh main kutu, tak layak...



So jangan rasa rendah diri kalau main kutu ni. Ala kira macam orang nak pinjam duit banklah kalau tak ada harta nak digadaikan/disandarkan memang tak layaklah nak pinjam duit (kecuali untuk skim-skim tertentu hanya memerlukan penjamin. Sila rujuk pegawai kewangan bahagian pinjaman pada bank-bank berlesen).



Panduan berkutu



Kalau kita nak main kutu, pertamanya kita kena pastikan yang kita memang ada duit berbaki di hujung bulan (mungkin baki gaji setelah ditolak dicampur itu ini). Kalau tidak mencukupi maka kita tak bolehlah main kutu, bukan apa kalau kita tak mampu bayar bukan sahaja menyusahkan orang tapi menyusahkan diri sendiri.



Kedua kita kena tahu dengan tepat apa yang nak kita gunakan dengan duit kutu tu bila kita dapat (dalam kes bukan nak buat saving...). Hindari bila dapat duit baru nak tanya diri apa nak dibeli dengan duit kutu tu. Bukan apa bimbang terbeli benda yang kita tak sangat memerlukannya, kita beli sebab kita ada duit (pernah tak membeli kerana kita ada duit, bukannya perlukan sangat barang tu...he he he. Buat-buat tak pernah pulak dah. tapi kalau memang tak pernah, syabas diucapkan!).



Ketiga, kalau boleh periksa dan jangkakan perkara-perkara yang memerlukan perbelanjaan pada masa hadapan. Ini supaya duit kutu tak berlalu macam angin lalu. Contohnya kalau road tax kita akan mati pada bulan 8, kita boleh mintak budi bicara pada ibu kutu untuk dapatkan bahagian kita pada bulan 8. Atau kita cuba mintak bulan 11 sebab isteri kita di jangka due bulan 12. Mesti ibu kutu dan anak-anak kutu memahami, lagipun bukannya tiap-tiap bulan ada je antara pengutu (anak-anak kutu) tu yang beranak, mungkin ada pengutu yang tak kawin pun, he he he.



Keempat terus bergegas berikan/masukkan duit ke ibu kutu seperti yang ditetapkan. Sebab ibu kutu tentu nak secepat mungkin berikan duit itu pada anak kutu yang dapat kutu pada bulan tersebut. Ala macam giliran kita la, kita pun nak cepat (orang lain pun nak cepat jugak) terutama dalam bab-bab duit. Sebab mungkin anak kutu tu dah mimpi semalan sebab esok giliran dia dapat duit kutu, he he he.



Ibu kutu



Tak semestinya kita kena jadi perempuan baru kita boleh jadi ibu. Yang penting ibu kutu adalah orang yang dipercayai dan mungkin dah tiba giliran (kalau yang guna kaedah bergilir). Beliaulah yang sibuk mengesms untuk mengingatkan anak-anak kutu dan memberi ingatan kembali siapa yang dapat kutu kali ini.



Ibu kutu ni kenalah orang yang cergas sikit, dan yang penting dia kena ingat dia tu ibu kutu, he he he.



Pengutu



Dan pengutu mestilah mempunyai track record yang baik dalam bab-bab duit ni. Kalau bermasalah, memang tak akan dijemput untuk menyertai pengutuan atau kalau dia ada masuk sesuatu pengutuan, maka orang lain tak akan sudi menjadi kutu dalam kumpulan tersebut.



Jan: Pernah ada kutu, mak saya sembur ridset pas tu tutup dengan kain tuala...berkesan!.





4 comments:

faizalnayan said...

En Sukiman..Selamat Bermain Kutu...BTW saya nie Faizal - poyo x Matrix Shahputra tahun 2001. Keep in Touch ya..

jankaulu said...

awak poyo lagi ke sekarang? atau dah normal? he he he.

Eja said...

bapak kutu kitaorg bagus...

azman said...

kalau dah nama poyo tu...sampai bila2 pun poyo....jgn marah ek poyo..

.