"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, October 30, 2008

Orang bercinta...



Kawan baik yang setia dan memahami...he he he

KADANG-KADANG orang yang dilamun cinta ni mereka pentingkan diri, tidak sedar diri dan tidak mengambil peduli diri-diri orang di sekelilingnya. Malahan mereka tidak menyedari pun mereka berada dengan selesa dalam katogori tersebut. Al maklumlah seolah-olah dunia semuannya tersusun indah belaka seumpama bak bayangan yang cerah di langit biru (tentulah kononnya langit ke 7, langit 1, 2, 3, 4, 5, dan 6 dah tak main, he he he.)

ADA yang tidak peka terhadap insan yang bernyawa yang ada di sekelilingnya mereka. Iaitu Insan yang terlebih dahulu yang hadir yang mungkin telah banyak memberi sokongan hidup dalam hidup kekasihnya sebelum dia muncul (sama ada dalam bentuk sanak saudara, adik beradik atau kawan-kawan?).

Kalau diperhatikan dalam penulisan saya, kerap kali juga saya menyebut kononnya insan yang bercinta tidak normal. Kalau pun ada yang normal kononnya jarang. Penulisan itu seolah-olah menggambarkan saya ni anti orang bercinta atau kononnya saya dengki sebab tak ada orang yang nak kat saya, he he he ada.

Orang bolah cakap dan buat andaian macam macam kan... namun siapa yang kenal sayalah yang tahu siapa saya yang sebenarnya (meminjam phasa ayat Datuk Sharifah Aini ketika mempertahankan diri sebab tak nak rumah masuk dalam majalah. Beliau agaknya cuba beritahu betahu khalayak beliau tidak sombong tapi memang tak mahu menunjuk rumahnya dalam majalah).

Orang bercinta biasa sebab tiap-tiap hari manusia dilahirkan sebab tiap-tiap hari manusia bercinta sebab tiap-tiap hari ada manusia saling bertemu, tiap-tiap hari ada manusia kahwin. Saya boleh menerima hakikat tersebut dengan penuh akademik.

Saya tiada masalah dengan orang bercinta, at all... Saya menulis atas pemerhatian dan pengalaman sendiri, yang selalu terkena atas batang hidung saya. Biasanya saya tidak berkecil hati sebab kononnya:

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Kerana kasih hamba turutkan.

Dan siapalah saya ini (bukan mak, bukan saudara, bukan seleberiti. Hanya seorang kawan.) yang hanya berada di tepian lautan cinta dunia mereka. Bak melukut di tepi gantang (ada tak menambah, tak ada tak mengurang...). Namun bagi orang yang single macam saya (tetapi tak mahu di pasarkan) earti seorang kawan itu besar dan mega maknanya, apatah lagi sahabat.

Namun dalam banyak kes saya hanyalah saya, duduk senyap bersabar walaupun kadang terpinggir, walaupun kawan kita tu dah bertukar menjadi monyet (dalam kes bergayut di public phone misalnya, contoh era tak ada hand phone, he) atau dah jadi belangkas atau jadi ulat bulu. Dalam hati saya pujuk diri kononnya biasalah orang bercinta, kita pun begitu jugak dulu (dulu bercintakah? ke perasan lebih?...he he he).

Namun saya ubah sebuah pantun, bukan pantun nasihat, bukan pantung jenaka apatah lagi pantun pedoman, bacalah dan hayatilah pantun jenis apa ini...?

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan;
Buang emak, kawan dan saudara,
Itu semua kerja syaitan.


jankaulu: ...???

5 comments:

Eja said...

bagus pantun nasihat tu

jankaulu said...

rasanya bukan pantun nasihat...kalau pantun nasihat biasanya ada perkataan`agar' atau `supaya' dan seirama dengannya... nada pantun nasihat lebih relek dan nyaman.

Eja said...

nasihat cara sadis kot..

jankaulu said...

he he he, ya kot.

anis said...

begitu lah penangan n kuasa cinta..kengkadang leh buat lupa diri n lupa segala-galanya.. semua buat 'atas nama cinta'(lagu rossa,best tau)....

.