"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, October 9, 2008

Berkarat, berlumut?


Hari ni hari ke 9 raya, esok hari ke 10. Harap-harap rasa cuak ni akan hilang cepat-cepat. Memang saya sensitif bab-bab kahwin ni. Dulu masa awal remaja taklah jadi sensitif sangat (malah turut rasa lucu) tapi kini dah akhir remaja (he he he), saya rasa makin sensitif, rasa terpukul, rasa dibezakan...

Tu pun kira pagi hari raya ke dua saya dah bertolak balik ke Muadzam, kalau duduk beraya seminggu di kampung bagaimana agaknya ya?....parah kena badutkan.

Kejantanan?

Teringat pulak cerita daripada kawan baik saya, yang dia hampir nak lerak meja (terbalikan meja) kerana rasa cuak bila diperbadutkan (dipersendakan). Masa tu kawan saya tu sedang makan di kedai bersama kawan-kawannya. Mereka mempersendakan kawan saya kerana masih tak ada cahaya mata walaupun telah lama mendirikan rumah tangga. Ya lah kan bukan semua orang kawin lepas dapat degree dan bukan semua orang terus cepat dapat anak bila dah kahwin.

Dia naik berang bila kawan-kawannya mempersoalkan kejantanannya dan macam-macam lagi. Masa tu saya fikir ya ke? kan dia ustad, tak kanlah dia tak boleh kawal sabar.

Tetapi sekarang saya rasai apa yang dia rasai. Saya doakan nanti adalah rezeki tu, dia orang yang baik, tuhan tahu yang terbaik untuknya.

Kemaluan saya...

Kalu nak dikira banyak yang saya `dapat' habuan dari sekeliling. Kadang-kadang tertanya apa dosa saya kepada mereka. Saya tak boleh terima sangat jika alasannya hanya nak bergurau senda. Antara yang saya dapat ialah ` Kahwinlah cepat-cepat nanti P---- lu berkarat', dan dalam tawa ria terungkap dialog ni `lama-lama tak kahwin p---tu kan berlumut, kenalah guna, he he he...' sambil menyandar selesa kat kerusi rotan yang saya beli (buatan Malaysia).
Saya jenis boleh dibawa bergurau, memang saya humur orangnya, saya boleh terima silly jokes tapi janganlah fanatik dan terlalu peribadi, saya manusia biasa... Tolonglah jangan lucahkan saya, kemaluan saya tak ada salah apa-apa.

Anak dara tua...

Lewat semalam ada kawan saya dari Kuala Lumpur call, pensyarah IPTA. Katanya dia terbaca coretan saya pasal isu tak kahwin ni. Dia pulak dah luah perasaan hampir satu jam setengah!. Masa tu saya dok marking kuiz 2 sambil tengok tv ulangan tayangan `Rumah terbuka hari raya bersama Datuk Sharifah Aini', yang tahun 2004 punya (tahun ni tak buat rumah terbuka ke Tok Pah?). Dek demi persahabatan lalu saya layan jugak dengan bersungguh-sungguh. Saya kata sabar banyak-banyak (pandai pulak nasihat orang, bila kena atas batang hidung sendiri, sesak nafas, he he he)

Dia kata dia juga tak pergi melawat ke rumah jiran-jiran dia, dia kata dia mahu jaga hati dan perasaan dia. Saya pun apa lagi nasihatlah dia kononnya kena jaga silatulrahim, jangan begitu, kena sabar banyak-banyak. Tak baik putuskan silaturahaim, tuhan marah. Berkorban la sikit... (amboi macam bagus je nasihat orang). Tau apa dia kata `...asyik aku je kena berkorban Man...huh!'

Saya ingat lagi dia kata `muka aku ni macam papan lapis, badan macam batang balak, sapa la yang nak? Selepas saya jawap saya pun tak nak, saya terus sabarkan dia kononnya semua ini ketentuan allah. Saya guna aspek agama pulak sebab saya tahu tu kelemahan orang Melayu, he he he (atau kesistimewaan? mana tau kan?). Dan memang betul! lepas tu dia cool sikit.

Jan: aku di dalam emosi...

No comments:

.