Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 26, 2016

Cara kawan saya pastikan tahun depan dia dapat bonus!

Sahabat saya memaklumkan bahawa belau hanya mendapat sedikit sahaja bonus untuk tahun 2015. Beliau rasa terkilan, dan saya rasa dia kecewa. Saya faham bagaimana perasaan apabila kawan-kawan lain dapat bonus yang tinggi tetapi kita dapat sikit. Perasaannya hanya mereka yang terlibat sahaja tahu.

Perkara yang menyedihkan akan berlaku apabila kita lihat kawan-kawan kita berbelanja. Dan kita pula tidak dapat membeli apa yang kita hajati daripada awalnya. Atau setidaknya duit bonus yang kita dapat tersebut dapat mengecilkan jumlah hutang kad kredit kita. He he he.

Saya yang tidak mendapat bonus seperti tahun lepas (jumlah berkurangan) pun agak terasa. Sebab saya bercadang untuk membeli minyak wangi mahal, jam baru satu, peti ais dan sebuah LED. Dan kalau berbaki saya mahu simpan di hari tua... (Sekarang muda ke?).

Berbalik pada cerita, kawan saya yang ada 10 gelang emas itu beritahu dia mengambil keputusan untuk menabung! Kaedahnya ikut hari bulan. Saya tak pernah tahu kaedah ini.

Katanya kalau satu haribulan, simpan RM1, kalau dua haribulan simpan RM2. Kalau 10 haribulan simpan RM10. Katanya simpan ikut haribulan...

Jadi sebulan dia dapat 1+2+3+4+5+....+28+29+30+31...

Lalu saya kata "hujung-hujung bulan tentu sakit, he he"

Tapi sifat ingin menabung itu patut disokong...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home