Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 26, 2016

Semakin banyak pihak majikan tidak memandang ijazah semata-mata

Apabila membaca tajuk di atas tentu para pembaca tertanya-tanya kenapa majikan beralih arah jadi macam itu?, dan selain daripada segulong ijazah apakah pula perkara yang lebih penting pada masa kini?

Sekarang lepasan ijazah semakin ramai. Dulu satu kampung sorang jea yang berjaya masuk universiti. Sekarang dalam satu keluarga dah tiga orang masuk universiti. Kini berjaya masuk universiti bukanlah suatu perkara yang boleh dibanggakan dan dijadikan satu jaminan. Peluang pendidikan terbuka luas, ibarat kata semua orang boleh masuk universiti.  

Dalam alam pekerjaan apabila sudah terlalu ramai, hanya calon yang terbaik sahaja dipilih. Ini lumrah alam. Dan pada masa sekarang ukuran `terbaik' itu semakin berubah. Terbaik tersebut bukanlah semata kepada lulusan akademik di atas kertas. Selamat datang ke dunia nyata. 

Orang mahu `melihat' anda. Sebab itu mereka mahu jumpa anda! Anda memang dah layak. Sesi temuduga biasanya bukan nak cari layak ke tak layak tetapi mahu cari yang terbaik...

Kemahiran diri semakin penting. Mereka mencari `manusia' yang (1) berperwatakan menarik, (2) pandai sesuaikan diri, (3) berkemahiran digital, dan (4) anjal dalam pengurusan masa. 

Berperwatakan menarik? Saya kupas yang ini dulu...

Maaf cakap zaman sekarang menarik itu lebih tertumpu kepada kecantikan fizikal (walaupun sebenarnya definasi berperwatakan menarik itu melebihi kecantikan fizikal). Kecantikan fizikal jugalah yang diutamakan mereka. 

"Buat apa cantik kalau tak pandai buat kerja"

Ungkapan di atas mungkin relevan pada zaman dahulu. Sekarang dah lain benar. Ramai yang cantik dan pandai...(kita ambil dalam kes perempuan). 

"Buat apa ambil yang hanya pandai buat kerja, kalau ramai lagi yang berperwatakan menarik dan boleh buat kerja?. Berperwatakan menarik penting bagi sesebuah organisasi...bla-bla"

Haaa...

Saya tidak menyatakan persetujuan saya atas isu di atas, saya cuma paparkan apa yang saya perhatikan pada masa kini. Di mana berpewatakan menarik adalah satu unsur yang penting. Malah mungkin paling penting jika ramai persaing yang berupaya (maksudnya semua memiliki ijazah cemerlang).

(1) Apakah yang dimaksudkan dengan berperwatakan menarik?

Ada orang secara fizikal sudah ketara menariknya. Badan tidak tinggi tidak rendah, tidak kurus tidak gemuk, putih melepak bagai telur dikupas. Mata cantik, bulu mata ada. Bukan setakat ala-ala ada...(Che Ta tak kira...bulu mata palsu). Hidung cantik terletak, kening bagai taji, dagu bagai puyuh dilayang, leher jinjang. Jari tangan bak bunting padi.

Mulut limau mandrin seulas...Rambut terurai bagai layar di laut biru (bagi kes tak tutup aurat).

Di tambah lagi...

Cara dia duduk di kerusi, cara dia letak beg dia di bawah, cara dia pakai tudung selit di tepi, cara dia pilih warna, cara dia mengadap penemuduga. Dan cara dia berbual cakap dan memjawap soalan. Cara dia senyum dan cara dia terkejut (atau buat-buat terkejut)...

Bersambung...(kalau saya nak sambung. he he)

Abang Jan: Tak handsum mana...tak sejuk mata memandang... Cuma suka senyum...sebab menahan segala derita...(pulak dah!)



Image result for advantages to beautiful quotes


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home