Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, January 21, 2016

Dosa seorang bergelar suami...

Melalui usia, saya tidak sedikit pun cemburu pada orang yang berkahwin. Malah dalam beberapa kejadian saya kesian kepada mereka. Saya tahu perkahwinan tidak semudah kasih sayang yang kita lafazkan kepada pasangan kita.

Apatah lagi jika berkahwin atas dasar selain daripada cinta, kasih dan sayang. Yang akhirnya menghilangkan maruah diri kita. Mendekatkan kita ke neraka.

Semasa di dalam kereta seorang rakan pensyarah memberitahu saya seorang suami akan dihisab oleh allah dalam banyak perkara. Ianya bukan sahaja mengenai tanggungjawab diri sebagai khalifah tetapi juga terhadap isteri dan anak-anak. 

Melihat isteri-isteri dan anak-anak sekarang, saya rasa takut sangat...saya gerun. Isteri dan anak-anak ramai yang menderhaka kepada suami/bapa. Banyak bukti depan mata kita atau dari media massa, Ia amat mengerungkan saya.

Kelakuan anak-anak dan isteri-isteri ini mencemarkan imej agama islam...suami mesti membentuk. Jangan jadi dayus...

Kata kawan saya lagi, saya tidak akan dihisab atas dosa-dosa isteri dan anak-anak... Saya terkedu sekejap sebab ianya tidak pernah terlintas di fikiran saya. Katanya lagi ia merupakan suatu kelegaan di akhirat walaupun di dunia ini orang membuat jenaka, menyalahkan saya dan membuat saya rasa kekurangan. Di dunia ini orang melihat saya sebagai negatif itu adalah cubaan dan dugaan allah untuk saya. Saya tidak pernah terlintas perkara ini. Yang selalu saya terlintas di fikiran saya ialah saya banyak salah pada tuhan. 

Saya rasa saya teruk sebab banyak perkara yang tuhan suruh saya tak buat dengan berdisiplin dan juga banyak larangan tuhan yang saya langgar... Itupun sudah terlalu banyak bagi saya. Tak berdaya untuk dihisab pula dari isteri dan anak-anak.

"Ya allah, aku bersyukur sama ada ada jodoh atau tidak" Terus hati saya tiba-tiba `remake'.

Tetapi adakah seorang suami akan berfikir macam saya, iaitu dosa yang mereka dapat dari isteri dan anak-anak? Dosa tidak membentuk dan mengutamakan mereka?

Melihat gelagat-gelagat isteri-isteri dan anak-anak zaman ini, maaf cakap ternyata jawapannya tidak!

Image result for tanggungjawab suami

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home