Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, January 18, 2016

Perlukan perjanjian bertulis menyewa rumah?





Sudah beberapa kali saya dengar cerita pelik ini berlaku di Malaysia. Saya tak rasa pelik kalau penyewa rumah yang tak bayar sewa rumah itu dibelasah. Tetapi ini sebaliknya. Namun siapa membelasah siapa boleh dihindarkan jika mempunyai surat perjanjian yang rasmi antara penyewa dan tuan rumah.

Sekarang zaman `air liur' sudah berlalu. Kalau kina nak maju dan minimakan kecelakaan, segala urusan harulah cekap dan betul. Memberi menang kepada kedua belah pihak. Zaman percayakan orang sudah berlalu. Mungkin zaman 80an ke bawah sahaja. Zaman ini semua kena pakai undang-undang dan ada dokumen rasmi. Begitulah juga antara penyewa dengan tuan rumah sewa. Walaupun untuk menyewa sekejap, mesti ada dokumen.

Namun cerita yang terjadi di Kedah itu memberikan banyak pengajaran. Kita memang tidak tahu apa butiran cerita sebenarnya tetapi kita kenalah mula percaya bahawa dekat dunia nak khiamat ni banyak benda terbalik kot.

Tuan rumah yang sewakan rumah mereka bukannya semua terdiri daripada orang yang  berada. Ada di antaranya menyewakan rumah tersebut yang sebenarnya satu-satunya rumah mereka. Bermakna setiap bulan tuan rumah mesti membayar hutang pinjaman perumahan pada bank. Dan bayangkanlah kalau berbulan-bulan tidak bayar, akan menyebabkan tuan rumah akan mengalami kehabisan gaji yang mungkin juga tidak banyak tersebut.

Kita tidak boleh marah kepada tuan rumah kalau mereka kutip sewa tepat pada masanya. Kita juga tidak boleh marah jika tuan rumah marah kepada kita sebab lewat bayar setiap bulan. Tuan rumahlah yang berhak marah.

Tetapi kita yang suka guna harta benda orang tapi jenis tidak mahu membayarnya ini menuduh tuan rumah pula yang zalim dan kejam. Kita lupa semasa nak menyewa lembut gigi dari lidah...

Saya tidak merujuk kepada apa yang berlaku di kedah sahaja tetapi kepada semua yang terlibat dengan kegiatan sewa menyewa ini. 

Dalam satu kes tuan rumah sewa pula dimaki di internate dan penyewa pula yang dibela. Selisih malaikat 44. Dah terbalik ot benar keadaannya.

Janganlah suatu hari nanti tuan rumah sewa pulak kena bayar kepada penyewa rumah...

Saya juga ada terbaca (sebenarnya sengaja baca) kisah tuan rumah sewa yang ambil kesempatan dengan cara menghalau penyewa dan tidak pulangkan deposit. Mereka dengan niat menggunakan modus operandi sebegitu. Biasanya mereka jadikan golongan muda yang baru bekerja sebagai mangsa. Mereka sengaja maki dan halau dan cipta kesalahan supaya penyewa keluar dan mereka mencari penyewa lain...

Peristiwa sebegini pernah dibawa kepada pihak polis sehinggalah tuan rumah sewa tersebut terpaksa mengaku salah dan memulangkan deposit itu semula kepada penyewa...

Orang tidak baik ada di mana-mana, orang baik ada di mana mana juga...


Image result for penyewa rumah


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home