Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, January 24, 2014

Pok teh pagar: semakin membesar

"Berkebun adalah aktiviti yang memenatkan, namun hasilnya akan membuat hati gembira..."

- Jankaulu

Pokok teh pagar saya sudah membesar. Dan sayalah tukang kerja yang menampakannya (membentuknya) biar kelihatan cantik, teratur dan terurus bahagia.





Apabila saya berkebun, saya jadi ralit. Jadi dapatlah minda saya rehat daripada kisah dunia yang tidak berkesudahan. Ya, kadang-kadang saya letih sangat dah ke atas kehidupan ini.

Biasanya sebaik sahaja saya tiba di rumah, terus saya terkam getah plastik, saya menyiram pokok. Menyiram pokok seolah membasuh luka-luka di dalam kehidupan saya... Namun luka tersebut tidak pernah sembuh atau menjadi parut...(pulak dah, sentimental pulak...)



Kini hati saya telah tertawan dengan pokok pagaran saya yang semakin membesar dan menghijau. Semakin digunting semakin membesar cantik dan padat daunnya. Saya sudah bertambah mahir, saya tidak lagi perlukan tali untuk membentuk pokok pagaran saya supaya kelihatan lurus.

Pada mulanya saya tidak percaya akan kemahiran saya membentuk pokok pagar ini. Tetapi akhirnya saya percaya dan berbangga.

Dulu saya ada tanam kektus, tapi mati sebab tanah sentiasa basah.

Saya mengguntingnya supaya lurus...





Tujuan utama saya menanam pokok pagar ini adalah untuk menutup pandangan yang terlalu jelas ke arah belakang rumah jiran saya. Namun saya dapati hasilnya memang indah. Saya berhajat mahu tinggikan lagi pokok pagaran saya setinggi pinggan saya.

Pokok ini perlu digunting sekali sekala supaya nampak kemas. Setakat ini saya masih rajin. Esok lusa tak tahulah, mungkin jadi malas pulak. He he he.

Jan: Kupagar hatiku...supaya tidak ada yang boleh melompat masuk...tapi aku sepi. (pulak dah...)

1 comment:

aima said...

akhirnya dapat tgk gazebo abg jan....full pagar ek...mau rm4k ni atau lebih,,,,kat mana tempah ni?

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home