Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 7, 2014

Pokok `Spider Lily' saya...


Hujung minggu lalu saya ke Kuantan untuk melihat rumah. Saya dapati pokok Bakung saya sudah membesar dan menghijau. Saya menanamnya dari kecil lagi. Ada yang dari polibek dan ada yang saya belah sendiri ubi-ubinya untuk jimatkan duit, he he he. 


Bunga pokok ini putih. Bunganya tidak tahan lama. Dua tiga hari dia layu dan gugur... Namun saya tanam bukan sebab bunga. Sebab senang sahaja untuk menyelengarakannya, sangat sesuai ditanam oleh orang yang macam saya, yang hanya berkebun di hujung minggu (kalau sempat, he he he)




Daunnya hijau pekat buat masa ni mungkin kerana baja sudah menyerap ke akarnya. Daunnya yang hijau membuatkan saya nak ratah pulak daunnya. Tetapi pokok ini orang tidak buat sayur.




Saya menanam pokok ini secara berkelompok. Ada juga dalam majalah pokok ini ditanam secara berjajar lurus. Apa-apa pun ia tetap cantik menambah kehijauan tanaman.



Rasanya inilah yang terdaya ditanam, dijaga. Pokok ini kalau sudah subur daunnya sedikit besar dan menghijau. Lepas beberapa ketika daun yang di bawah akan layu dan kekuningan sebelum reput. Kita tak payah buang sebab ia akan sebati dengan tanah jadi humus. Tapi saya buang bila kuning sebab nampak tidak cantik bila ada daun kuning.





Bila petang, bila langit nampak redup saya bertambah syahdu. Taman ini saya buat sikit-sikit. Buat masa ini saya tidak berniat untuk menambah tanam pokok lain. Sya khuatir saya tidak larat menjaganya nanti.

Nyaman...


Semoga pokok-pokok ini terus subur....

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home