Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, January 6, 2014

KWSP : Simpanan Asas Baharu Berkuatkuasa Januari 2014

Saya berhasrat mahu bersara dengan penuh bergaya. Saya tidak mahu lagi setiap akhir bulan menunggu gaji atau berjimat cermat yang amat-amat. Kalau boleh pada masa tersebut (walaupun mungkin berkerusi roda) kalau saya ke ECM pun, saya pakai sambar jea barang-barang yang saya nak. Tak nak kelebek-kelebek harga lagi. Setelah lama saya menanam, saya mahu menuai pula. Haaaa. 

Saya berpendapat hasrat tersebut adalah hasrat hari setiap warganegara Malaysia yang bekerja sendiri atau bekerja di sektor swasta. Bukan hasrat saya semata-mata. Kita hendak hidup kita semakin senang, bukan sebaliknya.

"Orang kerja kerajaan tak apalah ada pencen..." Kata seorang kawan saya setelah saya mengalih tema perbincangan (saya boring asyik cakap pasal bola, politik, bola, politik. Huh!). Sebenarnya saya tidak setuju dengan pendapat beliau, mengharapkan pencen semata bukanlah satu tindakan yang tepat. 

Sekarang kadar minima pencen di sektor kerajaan adalah RM820. Jumlah inilah yang mereka akan terima selepas pencen (lagi tinggi gaji semasa kerja, lagi tinggilah pencennya nanti). Dengan mengandaikan sudah memiliki rumah, kereta dan anak-anak pun sudah di luar tanggunggan, jumlah ini adalah jumlah logik ekonomi mengikut harga pasaran masa kini dan bentuk sumbangan yang mereka telah berikan (sama ada besar atau tidak berdasarkan kelayakan kerja). Kalau kita boleh sesuaikan gaya hidup kita seRM820 sebulan, bolehlah...

Di sektor swasta lain cerita (walaupun plot dan temanya sama). Ceritanya kita kena ada duit dalam akaun KWSP kita yang membolehkan kita menyara diri selama 20 tahun (kira umur purata kita hidup lepas bersara, mungkin lebih pendek kot, he he he). Dulu kadar minima adalah RM120,000 (dengan andaian pencen (RM500 sebulan), tetapi sekarang sudah dinaikan kepada RM196,800 (dengan andaian RM820). Dan logiklah kerana inflasi berlaku mengiringi tahun. 


Masalahnya ialah kita selalu membuat pengeluaran wang KWSP. Saya juga pernah keluarkan wang KWSP untuk membayar deposit rumah, dan pernah juga mengeluarkannya untuk membayar rumah saya dalam masa setahun, he he he. Jadi tidak banyaklah wang saya dalam KWSP tersebut. Masih tidak sampai RM196,800. Tetapi alhamdulilah mengikut jadual di atas dalam umur 44 tahun (April ini) saya telah melepasi sasaran RM88,000 dengan cara hidup RM820 sebulan.

Persoalannya dapatkah saya hidup setema RM820 sebulan|? Namun tahun demi tahun saya harap jumlah simpanan melepasi jumlah itu dengan ketaranya agar seolah pencen melebihi RM5000 sebulan. Atau lebih? Insyallah...

Jan: Tapi kita harus ingat, harga makan pagi kita nanti mungkin RM80! Pada tahun 2030 sekilo gula mungkin berharga...? Haaaa

2 comments:

Ann said...

Sir harga brg 2014 amt mahal.
Family yg purata anak 4 org (range umur 15-23) yg masih lagi belajar di skola n u,cecah rm400 sebuln untk brg dapur kering n toileteries. How can we survive bila ayh saya je sorg kerja? Heh.
Kdg2 sya rsa miracle sir.gaji dri sorg je yg kerja blh tampung 3 ank kat u.
P/s :ayh saya bukn gov workers or bergaji besar.kuasa Allah. Alhamdunillah. :)

Jankaulu said...

ya, saya rasa pun begitu, macam mana ayah dan mak saya pelihara kami.

keluarga kami yang paling akhir beli peti ais, juga tv... Ayah selalu beritahu nanti kita akan dapat juga, tapi lambat sikit...sabar.

alhamdulilah, syabas awak dapat juga belajar di U. Ramai keluarga kaya yang tak dapat masuk U sebab izajah bukan utk dijual.

syabas dan sir doakan utk awak dan keluarga berjaya. Amin...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home