Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, January 10, 2014

Hobbit: The Desolation of Smaug, saya terberak!



"Mereka semua kena buat keputusan sendiri dan jangan asyik bergantung kepada Gandaf" Itulah yang terpahat difikiran saya semasa menonton filem ini di pawagam ECM, Kuantan, Pahang. Begitu juga dengan kehidupan kita, kita yang kena buat keputusan. Bukan mak cik kantin atau jiran kita. 

Alhamdulilah saya dapat menonton filem ini tanpa gangguan Cik Kiah excursion (rombongan Cik Kiah). Biasanya saya hampa kalau tempat duduk saya berdekatan dengan rombongan mereka sebab kita nak hayati filem, depa dok sibuk berbincang pasal jalan cerita! Siap beritahu siapa yang akan mati. Huh!.

Seperti sifat-sifat cerita filem epik, filem ini memamg memenuhi sifat naskah epik. Biasalah cerita epik dipenuhi dengan pengembaraang, dendam, peperangan, cinta sikit dan watak-watak supernatural. Dan kalau jenis muka buruk tu sah lah penjahat, dan kalau hendsum atau ala-ala handsum, baiklah tu. He he he. Huh! Dalam filem ini Orlando Bloom nampak muda gitu, tapi badannya nampak berisi sikit. Tapi muka memang nampak muda.

Saya malas nak mengulas cerita ini sebab saya terhibur, kalau saya nak komen pun, iannya pasal saya rasa ceritanya terlalu panjang. Pun begitu saya cerita epik memang panjang pun...

Buat pertama kalinya dalam hidup saya, semasa menunggu cerita ini saya tiba-tiba rasa nak berak. Maka saya buat pertama kalinya berak menggunakan tandas moden di ECM di mana keluar air dari mangkuk (pabila kita hendak basuh berak kita). Emmm...okey jugak. Taklah basah tandas tersebut.

Kita kembali kepada filem Hobit ni. Filem ini menyambung kisah siri sebelumnya di mana mengisahkan perjalanan sekumpulan kaum hobit dan gandaf untuk mencari batu permata membolehkan raja mereka menaiki takhta. Batu permata tersebut ada di istana yang mempunyai naga.

Seperti di dalam filem berunsur epic yang lain, perjalanan mereka dipenuhi dengan beberapa halangan. Contohnya diburu oleh Orc. Bertemu dengan waris terakhir kaum Shafesifer (spelling might be wrong, he he he), ditinggalkan Gandaf, dipenjarakan pulak oleh kaum Elf dan halangan-halangan lain. Plotnya biasalah pengembaraan mencari batu permata.

Namun plotnya amat berbeza dengan plot cerita gengster (ala Malaysia) atau cerita satu hari jenis kubur berasap atau jin dalam botol kicap. Ia memerlukan penelitian dan otak yang aras tinggi sikit. He he he.

Adengan pertarungan sengit diselang selikan membuatkan filem ini menarik dan boleh dikagumi. Saya suka pergelutan yang berlaku di sepanjang sungai selepas kumpulan ini terlepas dari penjara ELF. saya rasa turut hanyut sama dalam sungai tu. Prasan...

Pun begitu saya masih suka melihat LOTR berbanding dengan cerita Hobbit ini. Mungkin kerana saya perlukan kelainan yang dasyat melangkau budaya, sosial dan agama. Semakin saya tua, semakin sukar untuk dipuaskan. Emmmm.

Tetapi untuk ke panggung menontong filem ini adalah berbaloi. Ia juga berbaloi untuk ditunggu-tunggu.

Jan: Bila laaaaaa filem kita nak buat cerita epik yang hebat?

1 comment:

Genre Dari Langit said...

Saya belum tgk. Tempoh hari sy cadang nk tgk dgn shinta n anak buah sy... tak jadi. Lepas tu kwn sy kata cerita tu sgt pjg tak sesuai untuk budak2.. so.. memang tak tgk dgn shinta la nmpaknya


Nong andy

   

.

.

.