Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 23, 2014

Sakitnya kita nak terima kenyataan...lebih sakit bila kita nak berubah...

"Kanan dan kiri kucuba berlari...Kata Shima dalam lagunya `Luka dilukai'. Saya cuma nak menambah "kanan dan kiri saya juga cuba berlari tetapi kiri kanan, depan belakang banyak terdiri daripada orang yang hipokrit". Termasuklah saya. Haaa.

Mungkin pembaca blog ini juga kot, he he he.

Namun saya tetap akan mencuba untuk berjimat cermat. Saya tak mahulah jadi anjing yang menyalak bukit. Bukit tak runtuh, dia tetap haram. Malaslah saya nak bercakap-itu ini mahal sedangkan saya tidak buat apa-apa untuk berjimat barang seposen pun.

Maksud tersiratnya juga ialah saya tak mahulah mengata orang boros berbelanja tak berjimat cermat dan sebagainya sedangkan saya dua kali lima. Saya mahu mula dengan diri saya sendiri.

Amalam berjimat cermat bukanlah amalan saya. Saya mengakuinya kali terakhir saya amat berjimat cermat adalah semasa belajar di UM dulu. Semasa belajar dulu saya siap tulis lagi belanja harian bimbang akan terbelanja melebihi RM10. He he he.

Kata orang amalan berjimat ni amalam mulia. Ya la senang jea orang kata kan? Tak sesenang kita nak amalkan. Dan dalam bab-bab nak jadi mulia ni kita adalah jenis bercakap berbuih konon nak mulia tapi hina, He he he.

Sebenarnya daripada amalan berjimat-cermatlah kita boleh menabung. Kalau berjimat cermat bukan amalan kita tak adanya kita tup-tup nak menabung. Menabung dengan hembus angin ke tabung duit adalah. 

Saya pun begitu. Cuma semenjak awal tahun ini saya sudah menggariskan beberapa langkah yang saya rasa macam rigid sangat. Sampaikan saya sendiri pun tak percaya `eh betul ke?". Maksudnya saya nak kembali berjimat. Mungkin saya sudah bertahun-tahun tersalah strategi sebab slogan saya "Ala buat apa berjimat sangat sekarang masa menuai, dahlah masa student dulu berjimat nak mampus. Kina ada gaji, berbelanja la..."...(Panjang pulak slogan ni, he he he).

Saya sudah mula berjimat elektrik. Contohnya bila saya tidur hanya 3 lampu sahaja terpasang!. Pertama lampu bilik sebab senang nak bangun tak payah meraba cari cermin mata. Kedua lampu ruang tamu sebab senang nak ke dapur dan ketiga lampur dapur agar senang nak buka peti minum air. Saya yang dulu pasang semua lampu!

Dan kini saya juga sudah `pandai' menutup suis lampu dan kipas. Jika keluar dari bilik terus tutup. Satu hari tu saya rasa macam bersalah giler bila balik kerja kipas terpasang biung-biung (biaung-biung itu bunyi kipas tersebut). Dulu kalau terlupa tutup lampu atau kipas saya biasa jea. Saya tersenyum. Siap kata `tak apa, aku mampu'. Celaka saya dulu kan?

Sebabnya saya perlu tanamkan pada diri saya, berjimat ini bukan pasal duit sahaja. Kita boleh jimat bil air, saya yang sekarang tunggu sehingga banyak baju baru saya basuh. Saya yang dulu dua helai pun saya basuh guna mesen basuh...(tak kan guna Tv). 

Begitu juga ketika mandi saya pastikan setiap air yang tertitis tu tidak membazir. Begitu juga saya sedaya upaya jimatkan bil talipon, kalau menalipon atau bersms untuk mengumpat orang. Saya pilih orang yang betul-betul layak diumpat jea. He he he.

Salah kalau kita kata jimat, terus kita ingat wang. Sebabnya jimat boleh dikatogerikan dalam banyak jenis seperti jimat gula (jaga kesihatan), kita beli sayur yang murah jea (atau makan kangkung jea sambil nyanyi lagu rap. Tapi tak baik mengajuk orang, allah tak suka. (unsur agama).

Saya sudah berjaya pendamkan jauh-jauh hasrat hati nurani saya yang nak beli steping stone tu. Saya juga bertekad tak akan membeli pasu lagi. Kalau ada duit lebih pun saya nak simpan. Saya hajat saya nak beli sebuah rumah atau apartmen di Kuala Lumpur. 

Saya kena berjimat mulai tahun ini.

Jan: Aku yang dulu bukannya yang sekarang...dulu kusiuman kini kumeroyan...


Sila buat karangan berdasarkan tajuk di atas! 

No comments:

   

.

.

.