Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, January 15, 2014

Silalah berhenti di simpang...orang lain nak cepat jugak.

Pada suatu pagi tadi, ketika dalam perjalanan ke tempat kerja sekoyang-koyangnya selamba badak jea sebuah kereta tidak berhenti di simpang dekat TUDM, Kuantan. Adnan membunyikan hond untuk memberi peringatan apabila keadaan menjadi cemas. Cemas kerana kereta kita nak ke kiri tak boleh sebab jalan memotong penuh dengan kereta!.

Terkejut beruklah saya yang duduk di sebelah kerana pada masa itu saya sibuk membebel pada Adnan yang saya nak beli sebuah apartmen tetapi majikan tak naikan gred gaji saya. Minggu ini saya menumpang Adnan ke tempat kerja. He he he.

Kejadian tak sayang nyawa ini berlaku pagi tadi. Kalau tidak tentu kereta baru Wokweageng Adnan yang baru itu jadi buruk. Dan kalau lebih teruk kami mungkin akan jadi arwah dalam usia yang muda (tetapi tidak lah belia lagi). Tentulah blog ini hanya tinggal kenangan...pahit manis. 

Gambar hanya hiasan tapi manusia betul (bukan patung)

Kalau di simpang jalan kita harus berhenti. Ini kita belajar masa nak ambik lesen memendu dulu. Peraturan ini dah ada di serata dunia yang bertujuan mengekalkan nyawa. Kita tak bolehlah  kata "kalau tak suka duduk di negara lain..." (lagipun mungkin ada orang politik tersinggung, hehehe).

Hakikatnya beratusan ribu ringgit dibelanjakan nak buat papan tanda untuk kita yang jakun ni. Papan tanda ini adalah panduan (walaupun secara logiknya tak ada papan tanda pun kita boleh fikir, di simpang kita wajib berhenti kalau tak nak mati). Lainlah kalau nak bunuh diri dan bawa beberapa orang lain bersama. Tak nak mati sorang diri.

Nampaknya minggu ini adalah minggu nasib saya malang. Peristiwa `mak datin' tak beratur semasa membeli ayam di Giant, peristiwa pak cik parking kereta ikut suka dan terbaru pemandu pakai selamba tak berhenti  di simpang membuktikan masyarakat kita tidak sabar. Mengapakah masyarakat kita jadi begitu tidak sabar? Adakah kerena subsidi gula ditarik balik, atau Che Ta sudah berkahwin dengan Zain? 

Memang payah nak bersabar. Saya akui. Sebab itulah beruntung benar kepada pihak yang boleh bersabar. Sekeliling saya masyarakat semakin sibuk nak cepat. Nak cepat tersebut tidaklah pula suatu perkara salah tetapi jangan pentingkan diri sehingga membawa bahaya kepada orang lain. Juga diri sendiri.

Jangan ingat kita saja tak sabar, orang lain pun boleh hilang sabar kerana tak sabar kita tu. Huh!

Jan: Sabar menunggu dipinang...he he he.

1 comment:

Genre Dari Langit said...

Tadi pagi saya hampir langgar satu motor. Salah saya sebab makan jalan. Salah dia juga sebab langsung tak berhenti keluar dari simpang sedangkan ada line berhenti di sana..

Dia pandang macam nak belasah saya. Saya cepat2 jalan.. memang saya nak cepat.. tapi memang salah saya juga.. tapi sebab lelaki tu garang sgt saya tak berani nak berhenti dan minta maaf.. silap hari bulan saya makan penampar sebagai sarapan pagi :(

Nong andy

   

.

.

.