Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, January 8, 2014

Kisah buah zakar kawan saya

Semasa saya menuntut di UM dulu, seorang kawan baik saya memberitahu bahawasanya dia tidak memiliki buah zakar. Saya terkejut beruk dan memang tidak percaya akan ceritanya. Bagi saya banyak lagi bahan lawak yang boleh digunakan sebagai mahasiswa yang berkaliber. Carilah idea lain untuk buat lawak. Namun akhirnya saya terpaksa pura-pura percaya sebab dia sudah mulai beria-ia sungguh mahu menunjukannya. Membuktikannya, he he he.


Lihat buah zakar boleh berada di beberapa tempat selain di keraduk (kedudukan normal)

Masalah ketiadaan buah zakar ini (sebenarnya ada tetapi tersembunyi di dalam badan) sering terjadi di kalangan bayi lelaki. Cuma ia tidak diwar-warkan demi masa depan dan wawasan budak tersebut di kemudian hari.

Kalau mengikut sains, pada awal pertumbuhan janin anggota sulit lelaki terletak dalam badan. Dua bulan sebelum dilahirkan barulah alat kelamin ini akan mengelonsor `turun' melalui otot perut, dan buah zakar masuk ke tempatnya (keraduknya (scrotum)). Rujuk gambar buah zakar di bawah, haaaa:

Proses yang normal

Sebab itulah apabila bayi lelaki dilahirkan, doktor tahu apa yang harus diperiksa (dan apa yang tidak harus). Doktor akan memeriksa antaranya sama ada bayi tersebut memiliki buah zakar atau tidak. Miliki sebiji atau dua biji. Ketiadaan buah zakar adalah suatu perkara yang besar yang tidak harus digunaguraukan di planet bumi ini. 

Namun saya ada bergurau dengan kawan saya yang sepatutnya dia pakai buah zakar palsu. He he he. Teruk saya pada masa tu, saya tidak sensitif langsung. tetapi kini saya amat senditif...(pulak dah)

Kawan saya memberitahu lagi kaum keluarganya tidak mengambil berat pasal buah zakarnya (yang tersembunyi semasa beliau dilahirkan). Lagipun dia dilahirkan oleh bidan kampung. Dan tahun demi tahun isu buah zakarnya hanya jadi gurauan di kalangan keluarganya..., (bukan dijadikan suatu yang serius. Kesian kan?)

Pada cuti penggal pengajian bila balik ke kampung, saya ada juga bertanyakan hal ini kepada mak saya. Dan mak saya beritahu kejadian begini memang ada dan bayi tersebut WAJIB menjalani rawatan kalau tidak bayi tersebut akan mandul atau mendapat kanser!.

Jan: Alhamdulilah terletak elok...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home