Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 17, 2013

Warisan: Sudirman Sharifah Aini (2012)

Kulit depan 

Datuk Sharifah Aini dan Allayarham Datok Sudirman bukanlah satu nama asing di dalam erana seni suara negara Malaysia. Ketika Sudir mula berjinak menjadi penyanyi, Kak Pah sudah berada di puncak persada dunia hiburan Malaysia. 

Kak Pah dan Sudirman pernah menaung di bawah syarikat rakaman antarabangsa yang sama iaitu EMI Rekod. Mereka adalah `anak emas' syarikat tersebut. Mereka juga telah banyak membuat pertunjukan bersama antara tahun 70 an dan awal 80an. 

Sudirman selalu mengusik Kak Pah dengan menggelarkan Kak Pah sebagai Elizebth Taylor Malaysia kerana Kak Pah memiliki banyak barang kemas intan berlian.

Album ini adalah album kedua kompilasi mereka bersama. Kompilasi yang pertama tiada dalam simpanan saya. Kompilasi kali ini juga ia memuatkan lagu yang bertaraf `warisan' iaitu lagu asli yang berentak asli dan keMelayuan. Yang menjadi warisan khazanah budaya kita apabila lagu-lagu sekarang entah apa-apa dah...(bukan semua).

Namun sayangnya hanya satu lagu sahaja nyanyian duet mereka iaitu bertajuk `Mak Inang Melayu'. Muziknya terangkat sekali. Saya suka. Adakah ini dinamakan muzik inang?




Saya membeli CD ini di Giant Kuantan. Terima kasih Giant Kuantan. Sebenarnya saya juga selalu oder CD Kak Pah di situ. Biasanya bila CD telah tiba, saya akan pergi membayarnya sambil baham KFC. KFC di Giat sedap. saya selalu makan yang senek pelet punya.

Disk 1
No.TajukArtisMasa
1."Bila Hati Terpikat"  Sudirman
2."Tiba Tiba Rindu"  Sharifah Aini
3."Gerimis Di Lautan"  Sudirman
4."Di Pinggir Kayangan"  Sharifah Aini
5."Patah Hati"  Sudirman
6."Bunga Melor"  Sharifah Aini
7."Jali Jali"  Sudirman
8."Seroja"  Sharifah Aini
9."Kuala Deli"  Sudirman
10."Siti Payong"  Sharifah Aini
11."Seri Tambak (Nyiur Gading)"  Sudirman
12."Jalak Lenteng"  Sharifah Aini
13."Berdendang Anak Dara"  Sudirman
14."Pengertian"  Sharifah Aini
15."Anak Dagang" (Nyanyian asal oleh Kamariah Noor)Sudirman
16."Mak Inang Melayu"  Sharifah Aini & Sudirman
17."Joget Kenangan Manis"  Sudirman



Suara kak Pah melantungkan lagu asli tidak perlu diperkatakan. Cuba dengar suara Kak Pah dalam lagu `Jalak Lenteng', rasa nak meraung menangisi kehidupan yang penuh dugaan ini...namun sabar-sabar-sabar.  Biarlah segalanya dihakimi allah. Tidak sekuman pun perbuatan aniaya dan fitnah yang berlaku terhindar dari perkiraan allah...

Dan Sudirman juga membuktikan beliau boleh membawa lagu asli dengan baik walaupun range suaranya  lebih sesuai lagu yang tak asli. Namun dengan penghayatannya yang jelas dan `masyuk', lagu-lagu nyanyian beliau tiada cacat-celanya.



Disk 2
No.TajukArtisMasa
1."Seri Serawak"  Sudirman
2."Dondang Sayang"  Sharifah Aini
3."Sepetang Di Pasar Minggu"  Sudirman
4."Keresahan"  Sharifah Aini
5."Sepetang Di Pinggir Bukit"  Sudirman
6."Seri Mersing"  Sharifah Aini
7."Mak Inang Pulau Kampai"  Sudirman
8."Seksa"  Sharifah Aini
9."Ayah Dan Ibu" (Nyanyian asal oleh A. Rahman)Sudirman
10."Fatwa Pujangga"  Sharifah Aini
11."Teratai Menjelma"  Sudirman
12."Pantun Kasih"  Sharifah Aini
13."Damak Sayang"  Sudirman
14."Seri Andalas"  Sharifah Aini
15."Seruling Bamboo"  Sudirman
16."Tinggallah"  Sharifah Aini
17."Indahnya Alam"  Sudirman


Selain saya membeli CD ini kerana ia menghimpunkan lagu asli Kak Pah, saya juga membeli CD kerana ia adalah CD dari dua penyanyi yang berbakat besar dan banyak menyumbangkan khazanah kepada industri kita. Pencapaian mereka tidak perlu dipertikaikan.

Sudirman adalah antara penyanyi lelaki Malaysia yang saya beli albumnya selain Search, Jamal Abdillah, Zainal Abidin dan Ramli Sarip (sekadar menyebut beberapa nama).

Jan: Cinta dan kasih sayangmu telah menjadi warisan...oh...(he he he)

1 comment:

Anonymous said...

baham KFC...aummm..nyum3 :P

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home