Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 30, 2013

Sepasang kurung biru: Kupasan lirik raya 2013

Perlakuan memprosakan sesuka hati lirik lagu raya telah menjadi tradisi di blog saya. Ia telah menjadi amalan pada bulan Ramadhan bermula beberapa tahun lalu. Ini terjadi mungkin kerana saya memang suka `membuat cerita' atau mencari cerita di sebalik lagu raya. Saya percaya sebuah lagu raya yang baik dicipta dari perasaan bukannya kepandaian otak.

Sempena raya tahun ini saya memilih lagu `Sepasang Kurung biru' oleh Khairil Johari Johar. Sebenarnya inilah lagu raya yang paling syahdu selepas lagu raya `Dendang Perantau' nyanyian Tan Sri P Ramlee. Tapi ramai yang buat tak endah jea sebab tidak terkena atas batang hidung sendiri. Saya mulakan yea...Haaa.

Kisah ini sedih dan menyayat hati. Kebanyakan lagu raya adalah bernada sedih, ironinya kita tetap terasa bahang raya pabila mendengarnya.

Cuba kita bayangkan sepasang kekasih sedang membonceng motor buruk pergi ke kedai jahit. Sepasang merpati ini mahu menempah baju raya yang warna sedondon, iaitu warna biru. Dan tidak perlulah saya nak cerita lebih-lebih yang akhirnya mereka berpisah di mana pada hari raya perasaan pemuda tersebut diwakili oleh lirik lagu ini.

Sebenarnya hanya tinggal si lelaki sahaja yang berbaju Melayu biru pada pagi raya tersebut...

Tiada salam atau ucapan
Tiada pesan tanda ingatan
Suasana penuh keriangan
Ku teringat pada seseorang
oh...

Pada hari raya apabila semua orang sedang berbahagia makan ketupat dan bersalaman (tanpa mengira muhrim), dia hanya duduk tersenyum sahaja memerhatikan suasana raya. Sebanarnya di benak kepalanya dia teringatkan kepada bekas kekasihnya.

Bekas kekasihnya tidak mengirim salam atau pesaan kepadanya. Sebenarnya kekasihnya yang durjana dan puaka totally tersebut turut merasa bersalah atas apa yang terjadi... Sebab itulah  tiada salam atau pesanan ringkas melalui SMS...

Sebenarnya semasa mereka pergi menempah baju raya tersebut si kekasinnya sudah main kayu tiga..... tetapi  dia tidak tergamak memberitahu kepada pemuda tersebut. Hanya allah yang tahu cerita sebenarnya.... Hanya allah...

Di hari yang berbahgia ini
Hatiku kosong dan sepi sekali
Betapa manis kenangi lalu
Menyambut raya bersama denganku
oh...

Mengimbau kenangan lalu, perasaan tidak boleh dibuang begitu sahaja. Biasanya orang yang ditinggalkanlah yang harus dan terpaksa bangkit atau bangun semula. Masa inilah pemuda tersebut terkenang raya-raya dulu di mana mereka masih bersama. Haru kan?...Haaa...Kini semuanya kosng dan sepi sebab walaupun sudah bertahun berlalu hati pemuda tersebut masih lagi kosong tidak berganti. Tambah sayu bila Rozita Che Wan pulak sudah dikebas orang...

Tiada bisikan lembut yang ku dengar
Hanya suara azan sayup bergema
Masih kurasakan hangat tanganmu
Di pagi raya bersalam dengan ku

Tan Sri P Ramlee kata "Barangggggggggg yaaaaang lepasssssss haiiiii jangannnnn dikenaaaaang, kalau dikenannnnng meracunnnnn lah diri". Yang tidak kena atas batang hidung memang la sedap cakap. Bersabar la!, kuatkan diri la! ujian tuhan la... Tuhan akan temukan dengan yang lebih baik la! dan macam-macam lagi `la' yang membawa perasaan nak ambil pasu dan hempuk jea atas kepala penasihat tadi!.

Namun pemuda tersebut asyik mengenang kata-kata manis dan janji yang tak sampai....dan juga suasana perasaan bertambah syahdu bila mengenang dulu bersalaman (tak berlapik kain) terasa sangat kehangatan kasih sayang... Kini hanya terdengar sayup suara azan zohor... 

Tetamu datang tetamu pergi
Namun tak tiba orang ku nanti
Hanya sepasang kurung nan biru
Menjadi teman mengubat rindu ku

oh...

Dalam keriuhan melayan tetamu beliau masih dalam duka cita. Sebahagian dari jiwanya masih menanti buah yang tidak akan gugur. Sebenarnya kekasihnya sudah berkahwin dengan orang kaya anak penghulu lagi, bergelar datuk...

Begitulah setiap tahun sehingga beliau mati, dia tetap menunggu. Dan sebenarnya sepasang baju kurung biru tersebut ada tersimpan di dalam almari (masih berbalut dengan plastk kedai lagi).

Peristiwa ini amat menyakitkan. Hanya allah yang tahu. Jadi saya tak beranilah prosa lebih-lebih kot-kot saya yang menangis, he he he. 

Sebenarnya kawan si pemuda tersebutlah (seorang guru) yang memberitahu bahawa kekasihnya sudah berubah hati. Setelah perempuan membuat pengakuan mengaku barulah pemuda tersebut pergi ke kedai jahit mengambil sehelai baju Melayu dia dan juga sepasang baju kurung bekas kekasihnya...(sebab dia yang bayar)

Masih panjang ceritanya dan menyayat hati, di sini saya hanya prosakan mengikut lirik yang ada. Apa-apa pun kita kena tetap percaya walau sekuman kering pun kesalahan/kebaikan manusia, tuhan akan hakimi seadil adilnya... Tuhan mahal adil.

Dia akan tunjukan kebenaran...

Sekian

Jan: Tahun ini tema warna oren...


Tahun ini aku beraya di Jepun (sekadar hiasan...mengarut)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home