"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, July 1, 2013

It's probably not just by chance that i'm alone...

Cuba para pembaca bayangkan satu situasi di mana di hadapan orang ramai (sama ada di musyuarat, hari keluarga, hari raya atau semasa aktiviti beramai-ramai, depan orang ramai kita yang tidak berkahwin ini ditanya dengan pertanyaan "bila lagi awak nak kahwin?"

20an

Kalau kita dalam lingkungan umur 20an (mungkin pada umur 24 tahun dan baru keluar universiti) tentu kita tergedik-gedik senyum simpul sambil buat-buat malu di hadapan orang ramai tersebut. Kita rasa bangga sebab ada juga orang yang ambiltahu hal kita. Kita juga membayangkan tarikh keramat yang kita tunggu-tunggu.

Dan kalau pun pada masa tersebut kita tidak memiliki kekasih (mungkin atas beberapa faktor tolak dan tarik) kita tetap tersenyum sambil membayangkan akan adalah tu nanti jodoh kita. Akan ada, akan ada seperti skrip hidup orang biasa iaitu apabila tamay belajar bekerja, berkahwin dan beranak pinak.

Lagipun pada masa tersebut kita fikir... "Tak kanlah aku tak kahwin, aku ada rupa dan pelajaran..."

30an

Lain situasinya bila kita sudah dalam lingkungan umur 30an (kalau awal 30an kira ok lah lagi, tapi bila akhir 30an agak sesak nafaslah jugak), kita mungkin jawab "tunggu ekonomi stabil, insyallah" apabila di hadapan orang ramai sama ada musyuarat atau aktiviti beramai-ramai, depan orang ramai kita di tanya "bila nak kahwin?". Kita juga sebenarnya rasa malu dan tidak terduga akan ditanya begitu. Di hadapan khalayak ramai pulak tu. Ini kan hal peribadi, alat sulit masing-masing.

Dalam hati kira rasa tak patut sangat tanya hal sebegitu, jodoh ketentuan allah (kita kait dengan faktor agama, lega la sikit...).

40an

Namun katalah kita dalam umur 40an dan di hadapan orang ramai sama ada musyuarat atau aktiviti ramai-ramai, pada hari raya depan sanak saudara dan orang ramai kita di tanya " Man bila nak kahwin?.Tentulah saya gelisah, tidak selesa dan malu (sambil dalam hati  berkata `celaka betul mereka ni"). 

Cuba bayangkan jika kita sudah umur 44 tahun, perempuan pulak tu. Di hadapan orang ramai sama ada musyuarat atau aktiviti ramai-ramai, depan orang ramai kita di tanya "bila nak kahwin?. Tentulah kita menyumpah seranah dalam hati (babi betul, nampak sangat aku tak laku...!).

50an?

Rasanya boleh jawab dengan penampar!


-----------

Patut tak? Patut tak? Tapi kejadian sebegini berlaku dan terus berlaku. Dalam satu alkisah kesian kepada kawan perempuan saya. Dia dimalukan depan orang-orang besar.

Rasanya kalau umur kawan kita tu dah lanjut sangat, tak payahlah sebut atau buat joke pasal kahwin-kawin ni. Berpada-padalah... Banyak bahan lain yang boleh dijenakakan. Jagalah maruah orang. Sepatutnya bersyukurlah kita tetap ada jodoh walaupun muka dan perangai kita macam ba....

Jan: It's probably not just by chance that i'm alone...

i begged!

3 comments:

Anonymous said...

yup..i think u r right bout that.
cause i'm facing the same situation here.
The searching & finding hehehe

sukiman said...

i dont think that marriage is one of my talents...he he he. But they keep pushing me...Huh!

Anonymous said...

marriage its not a talent..but a gift from Allah :D wonderful isn't it...i think so..coz never been there before hahahah

.