"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, July 25, 2013

Berokna lagi!!! (Buat hal lagi!!!)

Semasa saya menumpang kawan baik saya ke Pasaraya Pantai Selamat petang semalam (untuk beli bawang besar dan bawang putih nak masak sardin), semasa di dalam kereta saya mendapat satu cerita. Kawan saya bercerita mengenai kawan baiknya yang suaminya `buat hal lagi' menjelang ramadhan. Memang gitulah setiap Ramadhan buat hal tembelang pecah dan hari raya dipenuhi drama yang menyakitkan jiwa.

Saya terus jea mendengar cerita tersebut dengan teliti untuk buat bahan penulisan blog jankaulu. He he he, teruk saya kan?

Bagi saya orang lelaki ini ada dua katogeri sahaja, (berbeza dengan perempuan yang ada sehingga 18.89 katogeri). Satu katogeri `agak baik' dan satu katogeri lagi `tidak baik'. Saya ulangi `agak' baik. Mana katogeri baik? Jawapannya: he he he...Haaa...

Di pasaran terkini,  didapati permintaan lelaki adalah tinggi melebihi penawaran yang ada. Maka wujudlah konsep `shortage lelaki' iaitu kekurangan jumlah lelaki. Dan yang ada di pasaran pula bukan lagi product seperti ayah kita. Spesisi itu dah lama pupus. Yang ada ialah jenis maskulum maskulim ni. Yang jenis nak bergaya sakan, nak suka-suka, nok bergalok lebih, prasan handsum, rapi diri sampai ratusan ringgit sebulan. Ini tidak salah sebenarnya, yang salahnya bila tak sedar diri dan tak mahu sesuaikan diri bila dah berkahwin. Haa... terusan jadi kasanova gitu. Maksud saya spesis ini kahwin empat pun tak cukup.

Bukan semua lelaki apabila kahwin boleh menyesuaikan diri sebagai suami. Semua lelaki berubah bila berkahwin dan mereka akan lebih bertanggungjawab? Salah! bukan semua. Yang nak sesuaikan pun ambik masa. Tidak seperti perempuan, sebilangan besar lelaki sukar berubah wahima untuk perilaku sekecil perbuatan sangkut seluar di penyakut dinding (sebab terbawa-bawa masa bujang dulu pakai lepek (letak di lantai jea atau atas meja dan katil)).

Ada yang bila sudah beristeri lagak macam tidak ada isteri lagi. Malah buat-buat lupa ada isteri. Perempuan lalu depan mata tetap usa tahap gaban dan galok birah melebihi orang bujang. (Saya dapati dari pengalaman saya kawan-kawan lelaki saya yang kahwin jauh lebih mengeyam gitu berbanding kawan-kawan lelaki saya yang masih solo. Yang sudah kawin ni bila perempuan depan mata terus buat analisis dalam dan luar. Tak sedar kepiah putih atas kepala dan janggut mengurai. Saya pulak jadi macam anak teruni suci yang pemalu. Saya ulangi `macam'. He he he.)

Kalau `membuka' ruang begini maka tentulah ada perempuan yang `tersangkut jua' Perempuan sekarang juga tidak mengira lelaki itu suami orang ke, cipan atau buaya. Mereka tahu pasaran adalah terhad, permintaan tinggi, penawan terhad. Dan mereka terima jealah...kononnya untuk sampai keseimbangan hidup.

Kita kembali kepada kisah suami kepada kawan baik saya ni. Saya pulak dah memanjang cerita pendahuluan sehingga panjang daripada isi. kalau kat sekolah kena potong markah dah ni. 

Di pendekan cerita suami dia ni jenis lelaki tak boleh tak ada kekasih (walaupun dah ada isteri). Jadi rumahtangga selalu tunggang terbalik dengan episod-episod duka lara dan nestapa (bagi pihak perempuan laaa.). Dan setiap kali tertangkap si suami akan berdrama swasta menangis la, nak bunuh diri la, bersumpah la...(sumpah lelaki, he he he). Dan isterinya yang penyayang dan sayangkan perkahwinan terus cair...terima semula. Pas tu berlaku lagi...cair. Terima lagi, pastu berlaku lagi cair terima lagi... Orang perempuan memang macam tu kot. Tak serik-serik demi cinta, he he he. Oppss maaf...

Saya tak komen apa-apa sempena Ramadhan (kalau tak bulan ramadhan taulah saya ulas sebanyak 18 posting!). Saya cuma beritahu kepada kawan saya yang kawan dia tu kalau dah kalih dan boleh hidup dengan sinatron berepisod sakit hati teruskanlah jea petrkahwinan itu. Teruskan...

Jan: Sila kuatkan diri, tabah dan tegas sebelum mengecek telefon bimbit suami anda (pesanan dari blog jankaulu...he he he)



2 comments:

azr said...

kekdg bkn pompuan jer yg syg sesgt kat lelaki.... rsanyer sya ade tau sorang lelaki yg ssh nk lupekn seorg pompuan... agaknye la.... tp kat mne ekkk... cm lupo la.... heheheheee.... jgn marah... maaf zahir batin....

sukiman said...

he he he...dimaaf zahir batinkan...

.