"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 16, 2013

7 Ramadhan yang memalukan...

Saya diberikan sehelai kain batik. Saya meletakannya di atas katil. Saya buka tali pinggang dan lurutkan seluar saya sebaik sahaja perempuan muda itu beredar. Perempuan itu muda, saya malu. Saya juga lurutkan seluar dalam Renoma saya dan sembunyikan dalam seluar panjang tersebut. Saya cari penyakut di dinding untuk sangkut seluar panjang saya, tidak ada. 

Kemudian saya pakai kain batik tersebut. Kain batik, kain batiklah...detak hati saya.

Saya letak seluar panjang bersama seluar pendek saya di kepala katil dan secara perlahan saya baringkan badan secara terlentang. Saya mesti perlahan-lahan, saya sakit...saya menelengtangkan badan.

Saya rasa lain sangat. Biasanya saya berbogel hanya di rumah atau di pusat peranginan di tepi pantai sahaja tetapi kali ini di tempat awan. Entah berapa ratus orang dah berbogel di atas katil ini... Saya malu. Walaupun saya lelaki moden (yang tak ada tablet dan e rokok  atau rokok elektrik), sifat malu saya masih menebal. 

Bila doktor perempuan itu masuk bilik, saya bertambah malu, saya tidak tengok pun muka dia. Yang saya tahu kepakaran dia amat saya perlukan untuk mengubati dan menganalisis penyakit yang saya hadapi. 

Saya teringat tadi memang bila ditanya, saya memberikan keizinan untuk doktor tersebut menerokai tubuh saya yang tak terjamah demi kesihatan dan keselesaan kerja saya. sebenarnya pertemuan kali ke tiga barulah saya mesra dengan doktor tersebut, barulah saya izinkan beliau melihat bahagian tubuh saya (di mana hanya mak saya lihatnya pada masa saya kecil).

Duduk salah, bangun pun salah. Saya terasa resah lenguh longlai. Resah gelisah. Saya bukan bercinta atau putus kasih...

Namun saya perlu menokhtahkannya kerana tak berapa selesa dah. Hendak mengajar pun tak selesa. Malah sebuah majlis berbuka puasa juga terbatal begitu sahaja kerana saya masih sakit. Popular dan pentingkah sangatkah saya? (ya! saya jawab sendiri dengan penuh perasan...he he he. Jangan marah)

Pengalaman saya `diperiksa' begitu terperinci memang memalukan saya. Sesulit mana bahagian tubuh saya demi kesihatan dan kesempurnaan hidup, saya rela diperiksa luar dalam. Memang ada rasa malu namun saya buangkan malu tersebut jauh-jauh hingga ke hujung benua Afrika. Biar malu itu tercampak ke sana.

Memang semasa saya parking tadi lagi saya dah berniat untuk buang malu saya demi kesihatan saya dan kerjaya...

Jan: Masih aku terasa...

2 comments:

.:chEyaNtie:. said...

alamak..kenapa tu?semoga cepat sembuh ya

Nong Andy said...

Dari tadi tertanya2.. encik pensyarah ni sakit apa sebenarnya..

Memang malu la nak tunjuk body dgn org lain.. walaupun mereka doktor..

Ingat lagi saya kena jarum di punggung.. jarum antibiotik sebab saya demam kuat dan dah berhari2 tak sembuh.. 3-4 tahun lepas.. memang malu sangat..

Jaga diri n cepat sembuh ya..

Jaga diri.. dan moga cepat sembuh.


#kata orang.. bila kita di timpa sakit atau kesedihan.. dan kita bersabar/redha.... akan terhapus dosa dosa kecil kita di dunia.. kata2 macam tu memang agak menyenangkan hati.

.