Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, May 14, 2013

Seri Dewi Malam: A love story... (2002)



Album: Seri Dewi Malam: A Love Story
Label: EMI Music Distribution
Released: January 01, 2003

Kalau saya cakap mungkin ada yang kata saya `over', tetapi hakikatnya bila mendengar lagu Kak Pah, jiwa rasa terusik sangat (sangat terusik). Kompilasi ini sangat saya hargai, tiada nilainya.

Album berjudul Seri Dewi (A Love Story) ini memuatkan lagu-lagu terawal nyanyian Datuk Sharifah Aini. Lagu lagu tersebut dirakam sekitar tahun 1970 hingga 1974. Saya sambar (membelinya) di Kuantan, Pahang. Saya sangat sayangi CD ini. Ia istimewa kerana pemilihan lagu yang lembut, asli dan klasik. Seolah sebuah perjalanan cinta. Haaa...

Kita boleh dengar sambil duduk-duduk menghirup nescafe panas dan sambil melihat taman mini kita. Atau melihat anak-anak jiran kita meloncat tak tentu hala di depan rumah kita tanpa pengawalan kekeluargaan yang jitu (parenting). Atau setelah kita penat berleter kerana anak-anak kita sendiri yang tidak mendengar kata, he he he.



Album ini dihasilkan oleh  syarikat rakaman EMI (sudah gulung tikar) sebagai langkah memuatkan lagu-lagu Kak Pah ke dalam bentuk CD. Sebagai peminat, saya terus menyambarnya di kedai. Ia boleh dijadikan simpanan saya. Dan saya mendengarnya untuk mengenali  lagu-lagu lama Kak Pah. Maklumlah lagu-lagu itu berkumandang semasa saya baru berumur 4 tahun (1970-1974). Masih tidak bersunat.

CD ini sudah 11 tahun dalam simpanan saya. Perhubungan saya dengan CD ini kekal selama 11 tahun, tidak sebagaimana hubungan saya dengan kekasih (kalau ada) yang tidak pernah mahu berpanjangan.

Semasa saya membelinya pada tahun 2002 lalu, ada di antara lagu Kak Pah yang saya tidak pernah dengar. Contohnya lagu `Pandanganku tentang hidup', dan `Inikah manusia'. Saya semakin kagum dengan perjalanan seni Kak Pah apabila melihat hasil seninya yang lampau. Memang tepatlah beliau tiada tandingannya.




Sebanyak 20 buah lagu dimuatkan di dalam album kompilasi tersebut.

1. Yang Mula Dan Akhir
2. Hasrat Bertanya Hati Memuja
3. Kekasih Pujaan
4. Seri Dewi Malam
5. Di Malam Persandingan
6. Kisah Yang Terjadi
7. Kini Hatiku Telah Tertawan
8. Dia Terlupa
9. Aku Dan Dia
10. Halimun Malam
11. Dekatlah Padaku
12. Tarikan Nafasku Yang Terakhir
13. Dalam Keluhan Dara
14. Kenang Daku Dalam Doamu
15. Dari Masa Hingga Masa
16. Patah Hati
17. Inikah Manusia
18. Jangan Putarkan Lagu
19. Selamat Malam
20. Pandangan Ku Tentang Hidup

Antara lagu kegemaran saya ialah lagu `Halimun malam' dan ` Yang mula dan akhir'. Juga lagu kegemaran sepanjang zaman `Patah Hati'. He he he sebenarnya semua lagu saya minat. Saya tidak dapat gambarkan dengan perkataan... Ia klasik sangat (sangat klasik)

Jan: Pernah menitis airmata mendengar lagu `Tarikan nafasku yang terakhir'.


Tarikan nafasku yang terakhir

Kini saat yang terakhir
Ku pinta maaf kepadamu
Jauh dari lubuk hatiku
Tak pernah kudendam padamu

Bila engkau tak percaya
Ku rela korban jiwa raga
Kini saat yang penghabisan
Ku harap kau datang kepadaku

Chorus
Berulang kali ku nyatakan
Aku sayang padamu
Berulang kali ku meminta
Peluklah belailah daku
Ooooh..itu tak pernah terjadi
Semua harapan belaka
Nafas...mu yang terakhir ini
Hanyalah ku tujukan padamu

(ulang)
Berulang kali ku nyatakan
Aku sayang padamu
Berulang kali ku meminta
Peluklah belailah daku
Ooooh..itu tak pernah terjadi
Semua harapan belaka
Nafas...ku yang terakhir ini
Hanyalah ku tujukan padamu



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home