"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 15, 2009

i'm gonna be strong...

'' Saya kesian kat iman. nampak sangat dia sunyi akhir2 ni...apa yang dia suka ya? Sy mmg rapat dgn dia tapi sy krg pasti apa kesukaan dia...sy nak gembirakan hati dia...sbb dia selalu gembirakan sy n anak2...''

Saya terima SMS ini daripada salah seorang kawan baik saya dari kampung. Dia fowokkan SMS ini kepada saya dan beritahu adik perempuan saya gusar mengenai perangai saya.

Saya tidak tahu nak jelaskan macam mana keadaan saya kepada kawan saya. Cuma saya katakan adik perempuan saya barangkali lihat saya berubah sikit. Saya katakan kepada kawan saya, yang saya tidak berapa sihat sikit semasa berada di rumah adik perempuan saya tempohari, so saya nampak monyok je dan banyak hisap rokok.

Saya tipu kawan baik saya dan saya tahu dia tahu yang saya tipu dia bila dia kata '' Man, umur kita makin singkat, kita tak boleh berlama lamaan dalam duka... ''. Dalam hati saya '' Amboi bukan main nasihat orang, dia pun dah banyak kali meraung, he he he ''. Namun itulah fungsi seorang sahabat kan, tahu bila kita berduka dan cuba beri nasihat walaupun dia tu 2 x 5 je, he he he.

Adik perempuan saya memang rapat dengan saya, bagai burger dengan student IPT atau bagai tayar dengan rim. Masa dia bujang sayalah yang selalu paksa dia ubah gaya dan stai rambut dia. Sayalah yang suruh dia buat rambut maggie atau berketak-ketak. Biar nampak antarabangsa sikit kata saya. Kata saya lagi walaupun kita duduk di kampung tak semestinya kita tak vouge...

Bila dia berkahwin dan menetap di Ulu Yam Bharu, Selangor, saya sering juga bertandang ke rumahnya. Saya suka pergi bermain dengan anak-anaknya Siti Sarah dan Siti Aisyah. Bermain dengan budak-budak buat hati kita tenang (walaupun kerap kali juga saya naik darah tinggi dibuatnya, he he he).

Rupanya walaupun dia sudah berkahwin dan sibuk dengan urusan rumahtangga, dia sempat juga mencium larut duka yang hunii hati saya ini. Sejak saya terima sms tersebutlah, saya berjanji dengan diri saya sedalam mana pun luka saya, saya akan membalutnya. Seteruk mana saya jatuh terduduk, saya akan bangkit semula pandang dunia yang luas. Cuma saya perlu masa kerana saya insang biasa...

Tekad di hati, saya akan laluinya dengan tenang dan sembunyikan segalanya dengan kemas dan kejap ( i will pretend i dont care...). Saya tak mahu memperlihatkan kesedihan saya kepada keluarga, kerana itu perkara yang saya tidak akan sesekali buat.

Bak kata Datuk Khadijah Ibrahim...kupendam sebuah duka...


Jan: Bak kata Datuk Sheila Majid `...memori... akan kugemgam di hati, akan kucekal harungi perjalanan hidup ini...walau apa yang terjadi...

1 comment:

JanuskieZ said...

Hi... Looking ways to market your blog? try this: http://bit.ly/instantvisitors

.