"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, December 26, 2009

Gril rumah, sibercafe...dan hantu raya

Hari ini hari sabtu 26 Dis 2009... Saya ke Kuantan lagi. Rasanya kalau tak silap ini kali ke 4 saya berKuantan. Seperti biasa saya turun pagi bila mentari muncul, saya bawak kereta slow-slow...
Sepanjang perjalanan saya dengar lebih daripada 40 buah lagu. Semuanya lagu daripada CD Sharifah Aini, bila sampai track `Seribu Mawar' saya ulang dengar sehingga 8 kali, he he he. Part lirik `cintamu yang tak ikhlas terhadapku yang setia' tu saya `kuat'kan dan saya pecut 100km sejam! Tapi tak boleh lawan Sani, dia kata dia pecut 120km sejam.
Memang pagi ni saya nak sampai awal sebelum Zarida dan suaminya sampai. Saya perlu raund seluruh taman perumahan saya. Saya nak tengok gaya gril rumah jiran-jiran saya, he he he. Ya, hari ni saya nak ambil keputusan nak pilih yang mana satu.
Gril rumah
Ya allah, macam-macam gaya gril, ada yang penuh bunga tanpa daun, ada yang penuh daun tanpa bunga. Ada gaya modern, ada gaya tradisi. Ada ala inggeris ada ala entah apa, heheh. Ada yang banyak kerawang (sebab banyak wang?), ada yang simple macam sel penjara je, he he he. Saya pilih yang bukannya berkerawang banyak dan bukannya yang palong koman. Saya pilih yang simple je sebab poket saya simple.

Lepas tu baru saya menuju rumah saya hutang tu. Bila saya sampai kat rumah saya, saya bentangkan tikar plastk yang tiga kapoh dan dua bantal. Saya bawak dua kerusi kayu yang boleh lipat. Ala yang ala-ala pengarah tu. Senang saya duduk berbual nanti. Selepas tu saya menyapu, saya bawak penyapu dari Muadzam, he he he. Lawak kan? Semuanya saya letak kat belakang tempat duduk kereta.

Setelah tu saya saya nampak kereta Zarida, bila Zarida turun daripada kereta saya nampak dia kurus berbanding dulu, nampak muda. Ni bukan nak membodek kerana nak harga murah, tapi sapa yang kenal dia tahulah. Dulu badan dia lebar, tetapi taklah selebar pintu. Bersama Zarida ada suaminya dan anak-anak. Saya sempat jamah ramput perang anaknya Zahrin kalau tak silap. Nanti besar tentu handsome rambut perang, terasa jugak nak buat rambut perang...he he he. Dulu pernah buat rambut ala perang sikit je masa kerja kat Pekan, tapi En Nasir tanya apa perasaan bila masuk masjid? Saya jawab biasa je... (he he he).

Selepas itu urusan ukur mengukur dijalankan oleh suami Zarida (Mohamad Sakimi), saya dan Zarida pulak berborak-borak topik tempatan dan antarabangsa, macam biasa saya ceritakan sikit pasal hidup terbaru saya kat paris. Saya ceritakan juga bayaran bulanan rumah saya dan kereta saya. Dan lain-lain.

Bila suami Zarida siap ukur luas pintu dan luas tingkap, saya bawak kereta dan diekori oleh kereta Zarida ke rumah yang grilnya saya berkenan. Saya pilih 2 buah rumah je yang saya rasa sesuai dengan konsep yang saya nak. Malangnya saya tak ingat rumah no berapa dan lorong no berapa...saya lupa, hehehe. Mutar itik jugak saya cari rumah tersebut sambil diekori oleh kereta Zarida, hehehe. Maaf ya.

Selepas itu kami kembali ke rumah saya berbincang. Rumah pertama memang saya berkenan sangat grilnya tapi takut mahal, so saya standby rumah kedua yang ringkas sikit. Tapi akhirnya bincang saya pilih rumah pertama sebab harganya dalam budget saya dah.

Selepas berterima kasih dan berurus niaga dengan ringkas, Zarida berlepas dengan suaminya. Saya akan berbincang dan menjalankan susulan lagi dengan Zarida melalui handphone nanti.

Selepas Zarida balik, saya pergi beli nasi bungkus, lepas makan saya tertidur sebentar di rumah tersebut... Saya bermimpi...sedih sangat. Bila saya jaga saya dapati ada la beberapa titik air mata di pipi saya (mulanya ingatkan air liur basi, hehehe). Tapi mimpi tu memang sedih... dalam mimpi tu saya nampak sesuatu tengah rumah saya...tempat saya tidur tu...

Lepas tu saya bergegas berkemas dan bergerak pulang ke Muadzam,. Di pertengahan jalan hujan lebat tapi nasib baik saya dah berlatih pandu dalam hujan kat Muadzam...

Sibercafe

Bila saya balik ke Muadzam, dah sangat petang. Saya punggah segala barang daripada kereta ke dalam rumah. Saya cepat-cepat pergi pasar minggu. saya beli 2 biji jambu, 2 biji mangga muda, 4 biji limau. Saya beli juga kacang botol hajat nak cicah budu....
Lepas magrib saya ke sibercafe kegemaran nak berblog. Saya dapati tutup, maka saya pergi ke sibercafe yang saya tak pernah pergi. Sibercafe ni bising sikit. Penuh dengan budak-budak muda, saya buat selamba je. Saya jeling-jeling 100% daripada mereka dik main game, saya rasa kesian pula pada Tun Dr Mahathir... Saya ingat lagi dia berharapan besar generasi muda cari ilmu melalui komputer.

Bising jugak dengan mereka main game. Bunyi tembakan merian daripada pesawat sangat kuat. Tapi tak apalah asal jangan enjin pesawat tu pulak hilang, he he he. Saya malu pulak nak mainkan lagu youtube datuk sharifah aini yang bertajuk `Dikenang jangan disebut jangan', biasanya lagu tu la yang saya dengar sambil tulis blog.

Maka saya pilih lagu Hafiz yang tajuk `Masih Jelas'. La lagu yang MTV tu ada ulat bulu atas katil tu, yang mengada-ngada. Entah siapa pengarahnya, tak sesuai langsung. Lagu best tapi vdio klip macam... Meeeluat tengok perempuan baju merah tu, kalau lawa tak apalah, huh!.

Tapi sibercafe ni best jugak. Boleh isap rokok, letak kaki atas kerusi, makan minum dan berbual-bual...

Hantu raya...

Saya memang tak ke kampus buat masa ni pada waktu malam. Sebab itulah saya berblog di Sibercafe je. Memang kadang-kadang saya ke kampus waktu malam untuk berblog.
Sebenarnya semenjak pakcik jaga cerita ternampak `jelmaan' jiran sebelah rumah saya kat pejabat, saya jadi takut sikit. Takut sebab pejabat tu dekat dengan bilik saya.
Namun lama-kelamaan biasanya rasa ngeri saya akan hilang jua. Buat masa ni rasa takut tu ada sikit je lagi... takut jugak bila dengar cerita sebab hatu raya tu jelmakan diri sebijik macam jiran sebelah rumah saya. Masa tu Pakcik jaga tengok sebab dia pelik mana ada orang pergi punch masa cuti raya haji. Pakcik jaga itu ikut dan jeng-jeng-jeng... nampak, kaki tak ada...
Hantu yang suka berupa-rupa ni biasanya hantu raya.

Jan: Masih jelas...

No comments:

.