"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 22, 2009

Rumah untuk singgah?

Hari ni saya tak ada idea nak menulis, sebenarnya entah kenapa kebelakangan ini fikiran tak sesegar mana, tak sesegar ombak di pantai. Layu je... Mungkin sindrom akhir tahun kot, he he he.

Maka saya ambil keputusan untuk menulis pasal rumah saya yang dah jadi macam reban ayam kat indera sempurna. Sejak ahkhir-akhir ini saya semakin ligat bertanya diri, kenapa aku beli rumah tersebut?

Rasanya ada beberapa sebab mengapa manusia membeli rumah selain sebab Maslow, iaitu manusia memerlukan tempat perlindungan, tempat berteduh. Antara sebab-sebab lain mungkin mereka membeli kerana memang nak duduk, kalau boleh secepat mungkin nak bawak keluarga pindah duduk bersama. Rasa tak sabar tersebut mereka jelah yang tahu, kita tak tahu melainkan kita segolongan dengan mereka.

Kedua mereka yang membeli rumah untuk disewakan sebagai suatu pendapatan dan pelaburan yang nyata, iaitu bila kena harganya dua tiga tahun nanti mereka akan jual rumah tersebut.

Dan ada juga yang membelinya tak nak duduk, tak nak sewa dan tak nak jual. Tak nak apa-apa. Dia beli semata-mata nak dijadikan harta.

Dan mungkin ada yang membeli rumah kerana kawan-kawan lain membeli rumah, he he he. No komen.

Apa-apa pun membeli rumah bukanlah suatu sebab yang merugikan...

Kepada saya, sebab apa ya? Saya tidak berniat untuk menetap terus di Kuantan (lainlah kalau dapat mengajar di UMP, he he he), saya juga tidak berniat untuk berulang alik dari Muadzam ke Kotaraya Paris (Muadzam). Saya rasa saya dah ada kehidupan di Paris...

Jadi atas sebab itulah saya rasa saya tidak perlu tergesa-gesa untuk menyiapkan segala keperluan di rumah baru. Biarlah rumah-rumah di sekeliling dah hidapi sindrome renovek. Saya lihat sudah ada jiran yang menghuni rumah di kawasan perumahan saya. Bila renovek dah tak nampak macam rumah asal dah. Banyak duit idea boleh direalitikan.

Dulu Kamal Azie masa nak `naik rumah' ada beritahu yang bila kita nak `naik rumah' memerlukan banyak duit, katanya kalau ada antara RM15k hingga RM20k barulah `sedap'. Dan tentulah saya tak ada duit sebanyak tu.

Maka saya bercadang akan sikit-sikit menyiapkan rumah tersebut. Dan saya rasa mungkin 2, 3 tahun barulah saya puas hati.

Kata Adnan apabila kita dah mula duduk rumah kita, kita akan lebih berjimat dan tahu buat budjet keperluan rumah. Contohnya bulan ni nak beli apa, bulan depan nak beli apa...

Jan: Aku melaluinya tanpa dirimu...

2 comments:

smartamzar said...

Slow2 masuk barang rumah baru tu mate. Takde apa yang nak di gaduhkan...

Mohamad Sukiman bin Ishak said...

betul mate, makang 2, 3 tahun juga nak lengkapkannya.

.