"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 8, 2009

Rambut saya...

Gambar-gambar di bawah dipukul semasa menunggu kereta diserviskan di Indera Mahkota. Boring duduk saja-saja, lantas saya pukul gambar sendiri menggunakan hanphone. Pada mulanya malu jugak sebab ada mak cik asyik tengok saya berposing mengada... tetapi lama kelamaan hilanglah kemaluan tersebut.


Nampak tak gigi arnab dua ketul? He he he

'' Apabila usia meningkat kita kenalah semakin jaga penampilan diri kita...'' Itulah kata-kata kawan saya yang juga merupakan seorang pensyarah kaunseling. Dulu dia bekerja sebagai pemugara MAS. Dia selalu menegur cara saya berpakaian. Katanya cara saya berpakaian menampakan penampilan saya yang selekeh, sedangkan pada masa tersebut hendak pergi ke pejabat kerajaan, KWSP.


Kat depan kira ada persisiran pantai...

Namun untuk ke tempat servis kereta saya hanya berpakaian simple sahaja. T'shirt tanpa kolar dan jeans sahaja. Dikenakan dengan jam tangan kasual Tagheuer (yang tiruan) nampak raged sikit, muda sikit. He he he.
Sebenarnya paling merisaukan saya ialah gaya rambut saya. Saya tak pandai bergaya dengan rambut. Sejak kecil selalu ada masalah dan macam-macam stail rambut saya gayakan tetapi tak sesuai. Pernah ada yang kata macam Temenggung Juggah, orang Penan. Dan paling haru macam `butir pauh kulum babi'...cuba bayangkan.


Menutup sebahagian besar area dahi.

Kalau time jerawat tumbuh galak kat dahi, kita bolehlah buat fesyen tutup dahi macam gambar di atas. Saya selalu ada jerawat. Dulu orang kata bila dah akhir remaja dah tak ada jerawat tapi mereka bohong, walaupun dah hampir 40 tahun melata di bumi, jerawat tetap muncul.


Nampak jelas stail gaya alunan ombak...


Saya tunduk sikit untuk ambil gambar di atas, susah jugak nak pukul sebab kadang-kadang nampak telinga je. Saya amatur. Dalam gambar nampak rambut beralun rapi dan bertingkat-tingkat sepeti alunan ombak di tepi pantai.


Kat tepi panjang sikit ala rambut kumpulan indie


Kat telinga kalu kita gunting macam budak sekolah, bertukar dengan pelajar pulak. Pernah satu kejadian masa di dewan peperiksaan seorang pensyarah perempuan menyangka saya seorang student, padahal saya juga pengawas sepertinya. Nasib baik kami tak rapat, kalau tidak tentu saya belanja goreng pisang.


Buat-buat gaya senyum sekerat...

Misai dan janggut dinipiskan, bukan nak cari makan..

Kata orang gaya rambut mesti nak kena dengan bentuk muka. Mungkin betul jugak... Kata orang lagi kata selain duit, gaya juga diutamakan masyarakat dalam menilai kemanusiaan, saya bimbang betul.... Saya tak ada kedua-duanya.

Jan
: Sekian sahaja, rambut saya berubah-rubah...hati tak.

3 comments:

tUn_PeTiMaH said...

Hahaha...rambut ala ada 'fringe' ruper2 nyer kaver 'jendoi'...hihihii...taper2...menten jer....hihihiih = )

Anonymous said...

lawak giler la kamu niih

Anonymous said...

Nak pecah perut saya gelak... Tq.. So funny

.