"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, December 17, 2009

Perihal celup...

Kalau saya berkesempatan makan dan berbual dengan kawan-kawan perempuan saya, saya selalu gemar berbincang pasal hal bukan akedemik. Maksud saya bukan akademik tu merujuk perkara yang bukan berkaitan dengan bidang akademik saya. Contohnya isu poligami…

Nak dijadikan cerita pada suatu petang...

‘’ Kalu aku puang, aku beri je laki aku kawing lain, banyok faedohnya. Kalu dia mampu, senang idup... ’’ Saya mulakan perbualan sambil sambar popia dan cicahkan dengan sos. Huh best! Tapi keras dah sikit popia kalau waktu petang-petang begini.

‘’ Tapi kena la betul-betul mampu kan? ’’ Tambah saya sambil buat-buat tanya. Takut pulak kawan-kawan perempuan saya naik sensitif dengan isu poligami. Kawan-kawan lelaki saya yang lain tak ada masalah dengan isu poligami....he he he.

‘’ Kalu aku aku tok leh terima, aku mintak cerai… ’’ Sampuk Puan A. Sambil menenyehkan popia dengan penuh perasaan, beberapa titik sos lada tersebut terkeluar daripada piring…

‘’ Kalu aku, aku beri tapi ada syarat-syaratnya...’’ Sampuk Puan B, selamba memasukan keropok goring ke mulut, lepas tu cepat-cepat ambik tisu lapkan mulutnya..

‘’ Syarat gape pulok? ’’ Saya tanya (buat-buat tanya sebenarnya...he he he).

‘’ Pertama bakal bini muda aku tu kenalah jauh lebih cantik daripada aku, taraf akademik mesti tinggi daripada aku…dan…

‘’ La... kenapa pulok gitu syaratnya? ’’ Saya terus bertanya tanpa membiarkan Puan A menghabiskan syarat-syaratnya. Saya pelik dengan syarat-syaratnya. Bagi saya kalau suami ada duit dan mampu buat seks yang berkualiti (di samping kuantiti), bolehlah kahwin lain kan.

‘’ La, biarlah Puan B tu habiskan syaratnya dului Skimang! ’’ Sampuk Puan C.

‘’ Ya lah mestilah cantik daripada aku, kalu tak buat apa nak kahwin sangat? Biarlah berpadan kan?. Biar perempuan tu lebih daripada aku, kalu nak kahwin sangat… ” Kata Puan B dengan tenang tanpa emosi. Jarang perempuan begini tenang bila bincang isu poligami...kan?.

‘’ Maknyanya dia kena ada PHD lah, sebab mung ada master...? " Kali ni saya memang buat-buat tanya, he he he.

" Ok syarat ke tiga? " Tanya saya lagi sebab pertanyaan tadi tak dijawabnya…

‘’ Dia tokleh lah `celup’ sana `celup’ sini…’’ Kata Puan B.

Saya tak berani pulak buat-buat tanya apa maksud `celup sana, celup sini tu'...he he he.

Jan: ……. emmm tu maknanya penolakan secara halus la tu. Iaitu `Tak izinkan kan, kan?...

No comments:

.