"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 23, 2008

Rosmadi: Kini semuanya daripada jauh...



Selamat hari lahir buat rakan yg pernah sepejuangan (tempat kerja lama saya iaitu di Pekan).
Murahlah rezeki dan berbahagia selalu, positif dalam mewarnai hidup yag berwarna warni (tapi awas, kepalsuan pun berwarna warni jugak). Semoga sentiasa mengambil bahagian dalam usaha menceriakan hidup.

Dulu, setiba di Pekan, saya tinggal selama 3 hari rumah Nizam dan Arif, Kak Norbaya yang aturkan. Memang Nizam dan Arif tidak sudi berhousemate baru. So pencarian rumah sewa baru bermula...masa tu tension jugak, tak kenal ramai orang, macam mana nak cari rumah baru?

Dulu, pertama kali berselisih, masih dapat diingat dengan detail. Betul2 depan gate masuk ke kolej, dua kereta berhenti serentak. Dia ditanya mengenai penambahan anggota baru rumah sewa, dia setuju. Perbincangan depan gate tu kalau kereta orang lain nak lalu memang menyekat kereta, tapi sebentar je, tak sampai 5 minit.

Dulu pertama kali melihatnya, nampak serius, payah nak senyum. Selain badan yang tegap dan telinga yang agak menonjol, yang lain-lain nampak biasa dan normal. Tapi takut jugak sebab nampak serius. ya lah, nak duduk serumah. Tak sukalah kalau semua perkara nanti diseriuskan...he he he.

Dulu, duduk serumah dengannya, dengan Wan Zain juga (Wan Zain tak lekat di rumah. Slalu buat marketing, kadang-kadang sibuk sangat, balik untuk basuh baju je). Bilik sorang satu, tiada masalah. Dia lebih ambil perhatian orangnya...tanya apa yang patut, makan-minum pun dia tanya. Rupanya taklah serius sangat orangnya, dan bila dia senyum nampak manis jugak (orang jarang senyum). Dia suka tengok oarang bergusti dan pi mai pi mai tang tu...

Tapi masa tu masih dalam era zaman lara...maklumlah baru pindah tempat kerja. Dan sebab-sebab perpindahan itu pun sangat dramatik dan trajedi buah limau. Masa tu tak banyak cakap pun, masa tu rasa tension jugak, rasa macam kena hukum dek tuhan, tercampak kat Pekan. he he he.

`Kalau nak beli barang dapur, ambik duit atas tv' dia selalu pesan, tapi segan nak ambik. he he he. Atas tv tu ada tupperware bekas duit lebih bila bayar umah sewa, lepas tolak api-air.

Tak lama duduk dengan dia, sebab nak cari rumah sewa yang dekat depan kolej je, boleh jalan kaki je ke kolej.

`Orang nak duduk rumah batu' ingat lagi masa tu dia kata secara bergurau bila dia tahu nak pindah rumah. Lepas tu duduk dengan Lokman, (sebelum Ustad Ahmad dan Abg Din join).

Dan lepas tu masing-masing dengan hidup masing-masing, kali terakhir kat kolej dengar dia tension, handle MLVK yang beragam karenah programnya.

Dari jauh mendengar khabar dia berhenti, dari jauh mendengar khabar ke luar negara... dan sekarang, semuanya dari jauh...

Jan: Dari jauh ini juga dikirimkan doa dan harapan, dia berbahagia selalu dalam apa-apa bentuk kehidupun yang dilalui. Selamat hari lahir...



1 comment:

madier said...

hebat ah mung sukimang....nok nitis air mata baca....dr jauh aku nok royak..moga bertemu apa yg dicari....terima kasih banyok...moga satu hari kita jupe denung...salammm...

.