Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, June 13, 2008

Teka-teki: Kita kena kejar cepat, takut tertinggal... bila tak kejar kita akan ditinggalkan

Samalah 6...dah berbelas tahun mengajar pun bila nak masuk kelas berdebar jugak aku ni.... Macam mana ya dengan Siti Nurhaliza? Berdebar tak setiap kali dia nak nyanyi walaupun dah lama nyanyi? Bagaimana pula dengan Tok Pah (Datuk Sharifah Aini) dan Tan Sri S. M Salim?.
Kadang-kadang selepas `Asalamualaikum dan selamat pagi semua...' pun berdebar jugak dalam beberapa minit. hehehe. Lepas tu barulah kita tenggelam dengan subjek yg nak diajar kan. Gamaknya bila gementar ni akan hilang? setelah 20 tahun mengajar?
Gaya mengajar tu memanglah tidak boleh disentuh sangat memandangkan personaliti dan bidang berbeza. Cuma dalam penggunaan `alat bantuan mengajar' tu, kena standard juga ke? atau kena nak distandardkan?
Dalam hal mencari ilmu dan membaca ni memang tak dapat lari terutama dalam bidang ilmu yang pesat berubah. Contohnya, memetik kata Roslina Mohd Nor ( IT and Science Department) utk beri kuliah dia memang kena baca banyak (dengan kadar yang kerap) kerana dalam bidang komputer, istilah ilmu tahun lalu (setahun) pun boleh bertukar definisinya. Oleh itu katanya menambah (menambah kata?) dia bukan lagi mengajar hanya isi pengajaran yang dia terima di universiti dulu.
Itu dikira dalam bidang kita, dalam bidang lain kita tidak nak tahu ke?...susah nak jawab juga nan, yang nyata ahli akademik kena up to datekan ilmu terutama dalam bidangnya.
Tektik dan teknik `Awak ni semua nak saya suap, cubalah cari sendiri...' (jawapan yg diberi bila tak dapat jawab apabila ditanya pelajar), tak boleh diamalkan selalu. Ia menunjukkan kelemahan diri, lagipun kita ahli akademik. Tetapi mustahil kita tahu semua kan, walaupun dalam bidang kita...
Jan: belajar dan mencari ilmu tak akan habis, ia proses sepanjang hayat kita...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home