"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, June 14, 2008

Hidup tanpa hutang...

Payah ya zaman sekarang nak hidup tanpa hutang. Hampir mustahil bagi sesetengah golongan, kita tak mampu beli rumah dan kereta dengan cash. Namun kita masih boleh kurangkan hutang dalam bentuk lain. Pendapat saya boleh berhutang asalkan terkawal dan sikit-sikit (dan boleh menjangka aliran pendapatan yang akan masuk dengan baik).


Ni artikel D6 kirim, dia kirim masa saya bekerja bersama dia dulu lagi. Dua tahun lalu kot lebih kurang. Dia suka kirim artikel2 jenis macam ini. banyak artikelnya, ada yg saya delete sbb tak sanggup nak ikut (he he he), ada yg saya savekan dlm fail.


Tajuk artikel ni hidup tanpa hutang, mustahil bagi saya nak amalkan semuanya, he he he. Tapi saya save dalam fail sebab memang benar nasihat ni saya akui walaupun saya akui saya tak boleh ikut semuanya (he hehe) Saya suka berbelanja, tapi saya ikut mana yang mampu sekuatnya.


Anda dapat hidup tanpa hutang dengan mengamalkan perkara di bawah ini:


1 Kawal nafsu
2 Hidup dalam kesederhanaan
3 Belanja ikut belanjawan
4 Bagi dahulu, baru terima
5 Gunakan pinjaman secara bijak
6 Simpan duit secara berterusan


Kawal NafsuAnda perlu kenalpasti dan faham perbezaan antara kehendak dankeperluan. Keperluan adalah perkara asas atau paling penting sebelum kehendak. Ini bukan bermaksud anda tidak boleh memenuhi kehendak anda,tetapi anda perlu memberikan keutamaan kepada keperluan dalam setiap langkah pada setiap hari dan masa.

Sekiranya anda memberikan keutamaan pada kehendak dalam berbelanja, andaterpaksa meminjam ataupun berhutang bagi memenuhi keperluan kerana duit gaji sudah habis. Apabila mendapat gaji dan sesudah ditolak simpanan dan perbelanjaan keperluan, sekiranya ada lebih gunakan bagi memenuhi kehendak naluri anda.


Seperti yang kita bincang sebelum ini, setiap kali anda ingin membeli sesuatu, tanyakan kepada diri anda soalan-soalan seperti di bawah:
Mampukah saya mendapatkannya ataupun membelinya? Adakah saya perlu memilikinya?ederhanaanBerbelanja jangan sampai boros, berjimat jangan sampai kedekut. Kaki peminjam pun tidak, kaki belanja pun tidak. Mabuk belanja pun tidak, mabuk berjimat pun tidak. Sentiasa mengutamakan keperluan berbanding kehendak.

Belanja mengikut belanjawanPastikan anda menambahkan ilmu berkaitan cara-cara hendak membuat belanjawan supaya kesilapan membuat hutang tidak berlaku lagi. Walau sebaik mana belanjawan dirancang, ia tinggal belanjawan sekiranya anda tidak memastikan ia diikuti. Jangan berbelanja melebihi yang ditetapkan kerana apa yang dirancang itu menjadi sia-sia.

Beri dahulu, baru terima
Gunakan konsep memberi duit dahulu sebelum menerima barang, bukannya mengambil barang dahulu dan selepas sebulan baru hendak mula membayar sedikit-sedikit (ansuran). Ingat, beri duit sebelum mengambil barang, bukannya memberi kad kredit.
Gunakan pinjaman secara bijakSebelum membuat pinjaman, fikir dahulu adakah anda mampu membayar balik? Sekiranya tidak mampu, jangan pinjam. Jangan menyalah guna duit pinjaman dan menyebabkan bebanan hutang anda bertambah. Jangan terikut-ikut dengan konsep lagi lama tempoh pembayaran balik, lagi rendahlah ansuran bulanan. Memang benar sekiranya jumlah ansuran yang dibayar bagi sebuah rumah yang dibeli dengan pembayaran balik selama 20 tahun adalah dua kaliganda harga rumah itu. Tetapi, bagaimana dengan ansuran selama 30 tahun? Duit siapa yang habis? Anda membeli rumah berharga RM 100,000 tetapi membayarnya dengan RM 300,000. Adakah ia berbaloi?
Dengan mempunyai simpanan, anda dapat membuat persediaan bagi menghadapi sebarang kemungkinan. Dengan adanya wang simpanan, ia mengelakkan dan mengurangkan risiko anda berhutang kerana anda tiada keperluan berhutang. Tidak kira sekecil mana anda menyimpan setiap kali mendapat gaji, ia mengajar anda menyimpan. Ini memberikan ketenangan dan semangat setiapkali anda melihat duit tabungan anda semakin bertambah.


Sekiranya anda menyimpan sebanyak RM25 sebulan bagi 30 tahun dengan kadar faedah 7 peratus setahun, anda mempunyai RM30,000. Bagi simpananRM25 seminggu dalam masa 30 tahun, anda mempunyai lebih RM122,000.Berapakah yang anda miliki sekiranya menyimpan RM200 sebulan bagi 30tahun? Lebih daripada RM 245,000. Itu baru 7 peratus kadar faedahnya.Sekiranya anda menyimpan dalam simpanan yang kadar keuntungan lebihdaripada 10 peratus, berapa?


> Dipetik daripada: Bahagian 4, buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang oleh> Shamsuddin Abdul Kadir




Ada 6 langkah di atas yang diberi, boleh jadikan panduan dan nasihat bagi kita. Mungkin ada yang kita boleh buat dari 6 langkah di atas. Mungkin yang tak daya nak buat, he he he.



Jan: Ni tengah kumpul duit nak beli CD Tok Pah yg ke 99 dan 100. Memang bukan keperluan, tapi tak lena bila tak dengar suara merdu rakaman terbarunya...he he he.

2 comments:

Familyku said...

thank conselor . utang ni kadang-kadang jadi kawan dah banyak jadi lawan .. he he he....

jankaulu said...

tulisan Shamsuddin Abdul Kadir tu memang menarik.

secara peribadi saya rasa zaman ni manusia tak dapat lari dari hutang. so bila berhutang kira normal bagi org miskin, sederhana mahupun kaya. cuma berhati-hati je, tu terpulang pada individu.

saya pun berhutang gak...he he he

.