"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, June 21, 2008

Hari sabtu yang biasa, harga yang luarbiasa.

Kalau hari sabtu biasanya pergi pasar minggu (pasar ni merangkap pasar pagi dan pasar malam). Tak besar sangat tak kecil sangat. Tapi lengkap serba sedikit. Biasanya gi pagi, tak pernah pergi petang atau malam.
Dah sms dengan Ja, kebetulan hari ni dia balik ke Pekan petang. Dlm 10.30 pagi mula bertolak, sebelum tu singgah kat kedai roti canai tepi Stesyen Bas. Makan pagi. Makan roti canai sebab tengahari nak masak.
` Sekilo naik 90 sen, jadi leni RM6.90 sekilo' kata tuan jual ayam dengan muka yang serius, anaknya di sebelah buat-buat tak dengar, sambil mengambil seekor ayam yang telah dipilih tadi. Tadi sengaja pilih ayam yang kecil (biar jimat, he he he). Di sekeliling tetap ramai pembeli ayam, sambil membalik-balik ayam2 bogel yang tertunging tungging. Ada mak cik tu cubit-cubit paha ayam, alahai...teknik nak tau segar ke tak ke?
`Berapa RM? Potong 16', tak nak kaki'. Rasanya ayam ni nak goreng je, balik cuci ayam letak rempah perap dan simpan dalam peti. Bila nak makan goreng.
`Eh macam mona fendy pulak, potong 16' .Tiba-tiba Ja mencelah setelah lama mendiamkan diri daripada tadi. Sebelum tu teman Ja beli beg, dia nak ke KL katanya. Bulan ni dia selalu ke KL. mungkin dia patut pindah ke bangi kot. He he he.
`Beg yang beli di Peneng tu besar sangat kalau nak gi utk dua hari' terang Ja tanpa diminta... Memang masa ket peneng dulu ada beli beg, siap dengan roda sekali. kalau nak g dalam 3, 4 hari memang berbalaoi, mahupun seminggu.
Lepas tu pergi beli tomato dan buah epal, ikan kering. Tiba-tiba ada seorang budak perempuan hulur sesuatu. ooo ikan bilis. Macam mana boleh tercicir tadi. He he he.


`Yang gred A ni RM8, kalau yang tak basuh RM7.50' Makcik jual telur tu menerangkan greding telurnya. Suaminya ada kat van, angkat telur ke tepi. Telor naik harga ke?
`naik, telor ni kak ambil kat johor, bila terima dah mahal terpaksa menjualnya dengan harga yang mahal sikit, tak apa, kalu ada satu dua buruk, minggu depan boleh tukar' kata mak cik tu panjang lebar.
`kalau sepapan buruk boleh tukar sepapan, tiba-tiba lakinya pulak menyampuk.

`nak sepapan ni'. Beli sepapan ada 30 bijik, balik bagi dengan Ja. Ja memang dah setuju tadi. 15 bijik sorang.
Rata-rata harga barang dah naik harga... em...tapi kena beli juga, ni barang keperluan. Tadi tengok ikan kembong RM10 sekilo, yang RM7 sekilo `halus' sangat, buruk pulak. Ikan merah RM20 sekilo! Baik beli ayam je.
Seluk dalam seluar duit pecah RM50 tadi, dah tinggal beberapa rial je lagi. Terus tamatkan lawatan, menuju ke tempat air, beli air cendul. Balik...
Jan: Emm...tak cukup RM50...







No comments:

.