Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 9, 2008

Kesan peningkatan harga minyak

Bila harga petrol naik kita boleh menjangkakan harga barang dan perkhidmatan akan naik secara keseluruhan. Kita rasa pendapatan kita tidak cukup untuk membeli barang dan perkhidmatan yang sama seperti dahulu (mulalah kita TERPAKSA berjimat sana sini). jimat rokok, jimat makan angin, jimat beli DVD, buku dan alat make up (kalau dulu lipstik seminggu sebatang terpaksa control sebatang 77 minggu!), pendek kata mungkin kena nipiskan make -up kat muka, maka nampaklah wajah semulajadi yang tak...hehehe

inflasi bukanlah satu fenomena baru, berzaman dahulu terutama selepas revolusi perindustrian di Barat harga barang semakin naik-naik naik, (ada ke harga barang makin turun). ia fenomena antarabangsa, malah sikit waktu dulu bila US inflasi maka menular ke negara tidak membangun.

kesan kenaikan inflasi tersimbah kepada semua golongan masyarakat (sama ada kesan baik atau buruk?). inflasi ada kesan baik ke? jawapannya ADA. para pengguna, pekerja, pelabur malah suri rumah, masing-masing kena dengan cara yang berlainan. Secara umum golongan yang mendapat faedah adalah:
1.peniaga
2.pemegang saham
3.peminjam
4.pemilik harta

antara yang terduduk:

1. pekerja makan gaji (fixed wage earners)
2. pesara
3. pemberi pinjam

Pendek kata kuasa beli dah kurang, dulu taun awal 70an (masa saya ikut mak ke pasar) RM10 bolehlah beli macam-macam bila ke pasar.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home