Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, June 3, 2008

Kadar Inflasi Semasa Sekarang 2008

Minggu lepas, Kak Z ada kol bertanya adar inflasi semasa sekarang, kak Z tak pernah call, cuma mek p saja yang ada beberapa kali call tanya pasal ekonomi.

Sekarang barang-barang dan perkhidmatan utama mengalami kenaikan harga, kesan daripada kenaikan bahan asas manusia, petrol. Petrol digunakan dalam banyak perkara dan ia akan menyebabkan kenaikan harga barang dan perkhidmatan secara langsung dan tak langsung. Dr Zeti kata kadar purata inflasi semasa dalam 3.8 peratus (ttapi pada masa kak z tanya tak dapat jawab, rasa malu pulak (memang patut). Lepas kak Z call barulah saya sibuk tanya sana sini kat kawan-kawan dan cari melalui internate.

inflasi dikira berdasarkan kepada kenaikan harga barang-barang dan perkhidmatan secara am dan keseluruhan. Jika beberapa barang sahaja mengalami kenaikan harga, ia tidak dikira sebagai inflasi. Juga kenaikan bersifat sementara, ia bukan inflasi (contoh harga ayam naik pada musim perayaan tidak dikira sebagai inflasi).

inflasi pulak berpunca daripada banyak sebab. Antaranya kerana tarikan permintaan yang kuat terhadap barang-barang dan perkhidmatan (kerana manusia dah ada banyak duit, negara makmur), inflasi akibat kenaikan kos bahan mentah dan juga infalasi diimport.

Inflasi memang mengiringi pertumbuhan ekonomi sebab itu inflasi kadar kenaikannya tinggi di negara-negara membangun berbanding negara maju. beban negara membangun untuk maju adalah inflasi. begitu juga dalam skop yang kecil sebuah kerajaan tempatan dinaikan taraf kepada bandaraya akan menyebabkan berlaku dalam kenaikan kos sara hidup di kawasan sekitarnya...

inflasi antaranya bermaksud terlalu banyak wang mengejar barang dan perkhidmatan yang sikit, so tak peliklah barang akan naik harga. Kalau dalam kampung tu ada sikit je anak dara yang cun melecun, sedangkan lelaki bujang ramai maka, kecenderungan yang cun tu nak jual mahal, tinggi.

duit banyak bermakna ekonomi positif( abaikan faktor dan bahasan lain...), dulu zaman 50an dan 6oan duit sikit di pasaran so belanja sekolah pun beri dua puluh sen je...

bersambung.....

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home