Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, February 23, 2016

Kaedah terbaik mengurus gaji

Image result for duit gaji

Cakap pasal gaji memang sensitif. Tapi hal-hal yang sensitif kebanyakannya adalah hal yang penting. Untuk golongan orang yang biasa apabila gaji tidak cukup terus kaitkan/salahkan kepada peningkatan kos sara hidup. Mereka tidak terfikir ada sebab lain yang membawa kepada masalah gaji.

Kata seorang sahabat saya kesempitan wang yang dihadapi oleh masyarakat kita juga disebabkan oleh faktor tidak tahu kaedah terbaik mengurus gaji. Dan yang kedua apabila kita tahu, sanggupkan kita baiki tabiat hodoh kita tersebut kerana ia sudah menjadi tabiat.

Saya bertanya sahabat saya bagaimana caranya menguruskan gaji dengan baik. Dia beritahu senang sahaja jika kita bertekad. Sebabnya dia kata, bayar dulu hutang-hutang, buat simpanan dan selebihnya belanja. Kalau lebih sikit, belanjalah sikit. Jangan sampai guna wang yang harus disimpan. Tiga langkah mudah:

1. Bayar Hutang
2. Menabung
3. Berbelanja

Saya cuba fikirkan bagaimana pula saya urus gaji. Ya memang saya membayar hutang saya dengan tepat. Hutang rumah, hutang kereta, hutang kad kredit, hutang bank rakyat. Dan bil-bil.

Cuma bahagian kedua saya tidak buat. saya buat apabila saya ada lebihan berbelanja. Di mana jarang sangat lebihnya, he he he.

Kata kawan saya saya salah urus gaji dan sampai bila tak akan senang. Hamboiii...sedap mulut kawan saya tersebut tetapi saya terima sebab yang pahit itu ubat.

Tiga amanat mudah itu katanya payah nak buat sebab dewasa ini banyak sangat bentuk `hiburan' di sekeliling kita. Padahal kalau ada duit banyak barulah kita beli.

Saya rasa ada benarnya kata-kata kawan saya tersebut. dan saya rasa setiap orang ada cara yang berlainan bergantung kepada banyak perkara cuma semuanya mesti pandai buat tiga langkah tersebut...

Kita tak perlulah target menyimpan untuk jadi kaya, setidaknya menyimpan membuat kita lalui keadaan sekar dengan sedikit senang... Kalau pun tak banyak senang.

Sekian...

No comments:

   

.

.

.