Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, March 14, 2013

Sokonglah BARISAN yang kita ada...



Sebelum ini saya berpendapat negara kita tidaklah perlu mempunyai ramai askar dan pertahanan yang kuat. Saya berpendapat dunia sudah bertamadun, adalah tidak bijak sesebuah negara memperuntukan banyak wang untuk bidang pertahanan. Nampak sangat penakutnya. Elok bergandalah jika wang tersebut disalurkan dalam bidang pendidikan atau pertanian. Lagipun saya tidak suka askar. Ganas gitu. Auwww...

Namun musibah di Sabah, mengubah pandangan saya. Bidang pertahanan negara sama pentingnya dengan bidang lain. Malah mungking paling penting.

Kini...Askar? Saya suka!. Haaa...

Dan lebih penting sekali ialah manusia tidak pernah berubah, dan tidak mahu berubah. Begitulah peel perangai sejak zaman kucing kirong lagi (zaman purba). Mereka berbunuhan, cabul, tamak, jahat, gila kuasa, perasan, bogel dan curang. Dan apabila keganasan sudah tidak dapat dibendung dengan kelembutan, tolenrasi, pujukan, perbincangan dan sewaktu dengannya...kekerasan diperlukan untuk melindungi hak.

Kita memerlukan pihak yang lebih kuat berbanding kita dari segi fizikal dan mental. Kita ni yang jenis tak bersyukur (tapi tak sedar diri, tak sedar slip gaji), yang merungut hampir setiap hari bukanlah jenis yang boleh diharapan. Angkat sekilo gula pun tak larat, bau tahi kucing pun tak tahan, tengok ulat bulu pun ketar.  Belum pukul sepuluh pun dah mengantuk! Haaa... Kitalah tu.

Saya percaya pada masa-masa akan datang akan muncul konflik yang lebih besar dan hebat akibat pertembungan perbezaan agama, bangsa dan wilayah. Saya bukanlah pakar mengkaji perilaku manusia namun saya yakin gitu. Ini kerana masyarakat di planet bumi sekarang digerakan oleh teknologi yang menjurus kepada pencapaian material dan miskin jatidiri dan sifat kemanusiaan. Dan pada masa tersebut mereka yang mempunyai barisan yang kuat dan besar akan menang. Dan pada masa itu kemenangan adalah kebenaran...(kononnya).

Namun alangkah eloknya jika kita cerdik dan benar...dan kuat BARISANNYA.

Jan: Suka dengar lagu `Inilah barisan kita'... Saya suka.

4 comments:

Nong Andy said...

saya pun suka lagu tu :)


*dan suka juga n3 ni terutama bab2 manusia yg angkat gula pun letih hehe..

Jankaulu said...

he he he, memang Nong. Sayalah tu, he he he.

MyFreeMinded said...

Saya pun sokong Barisan kita ni. Nampak segak dan sememangnya mereka ni hebat apa... :)

Anonymous said...

saya pun sokongggggg.....

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home