Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, March 18, 2013

Nak buat `business letter' pun terkial-kial...

Sekadar hiasan


Bulan Februari lalu kerajaan kita telah membekukan penubuhan istitusi pengajian tinggi swasta (IPTS). Saya tidak terkejut, malah saya sokong sangat memandangkan `keberlambakan' dan `keramaian' tumbuhnya IPTS di pasaran. Mungkin slogan `Pertanian adalah perniagaan' diaplikasikan juga kepada `Pendidikan juga adalah perniagaan", Haaa...he he he.

Bukannya IPTS tidak elok, tidak molek atau tidak bermutu tetapi eloklah waktu ini ianya dipantau supaya  tiada penyelewengan dan maha penting kuantitinya selaras kualiti. Keadaan sekarang menunjukan jumlah puluhan universiti swasta, kolej universiti swasta dan kolej swasta mencukupi untuk menampung bilangan pelajar kita. Malah mereka juga menjemput pelajar luar negara datang...(ada yang datang kononnya nak belajar tetapi buat jenayah...pun ada. Tapi itu isu lain...)

"Sesebuah dasar adalah bersifat kabur, dan tidak statik..." Saya teringat kata-kata pensyarah saya di UM dulu. Ketika itu saya pelik (tetapi tidak kini). Maka dasar kerajaan juga kabur bukan kerana ianya lemah tetapi kerana ia mesti menyesuaikan diri dengan keadaan. Pada suatu waktu dahulu IPTS kurang, dan kemudiannya kerajaan galakan sangat penubuhannya memandangkan bukan sahaja beban kerajaan harus dipindahkan kepada pihak swasta tetapi juga ramai yang layak tetapi tidak ada tempat pengajian.

Kini kualiti harus dipantau supaya tidak kedengaran isu yang mendidihkan tahi telinga. Khabarnya ada lulusan yang tidak pandai buat `bussines letter', dan tidak `pandai-pandai' menyesuaikan diri walaupun dapat `result' cemerlang dan sudah berpraktikal. Haa... Dan ada juga gossip-gossip `jual-beli' diploma, ijazah dan PHD...

Jan: Haa....

1 comment:

Anonymous said...

Admiring the hard work you put into your site and detailed information you present.

It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the same unwanted rehashed material.
Great read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.


Here is my site ... reklamy lubin

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home