"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, March 8, 2013

Peristiwa di Lahad Datu dan peristiwa di FB

"Bukan main awak tadi  depan orang nak tunjuk berani lawan cakap saya!"
Petang semalam saya buka FB. Saya jarang buka FB. Sekali seminggu sahaja. Itupun nak tahu perkembangan Datuk Sharifah Aini dan anak saudara saya yang belajar di Mesir. Kalau tak, memang jarang saya buka. Saya selalu buka blog saya, he he he.

Pada masa ini FB dipenuhi dengan paparan `keberanian' rakyat Malaysia, tua muda. Berani betul mereka nak angkat senapang dan berjuang di Lahad Datu. Saya sangat kagum tetapi lama-lama saya rasa nak tergelak sorang-sorang. Nak duduk gelak bawah meja. Biar pelajar tidak nampak.

Memanglah kalau di FB, berdegar-degar, bertempik-tempik keberanian. Kononnya rela, tak takut mati dan sebagainya demi negara. Saya kagum tapi saya masih lagi nak tergelak.

Perjuangan untuk memelihara maruh tanah air, bukan sembarangan perjuangan. Kalau kita sendiri tak ada maruah macam mana? He he he. Lawak.

Kat `keybok' memanglah boleh tulis apa sahaja. Tapi hakikatnya jauh panggang dari api. Bolehkah mereka berak merata-rata? Duduk diam tak bergerak, tak bercakap selama 5 jam? Boleh kah makan tak tentu, tidur atas daun dan rumput? Bolehkah menerima arahan? Bolehkah berlari dengan tangkas ratusan meter? Bolehkah berada dalam tekanan dalam jangka masa yang panjang? Kalau setakat menulis di FB kononnya boleh. Saya rasa memang nak tergelak.

Askar kita terlatih hebat.

Namun askar kita pun ada rasa ketakutan dalam diri, rasa keresahan dan kebimbangan inikan kita pula. Namun mereka telah diajar, diasuh dan dibentuk ke arah bersifat keberanian. Dan proses itu (pogram) memakan masa dan belanja yang bukan sikit. Jangan senang nak jadi askar, jangan ingat dengan keberanian bodoh macam kita ni, kita boleh senang menenang!

Jan:  senang kalah ada la kan. He he he.

4 comments:

Anonymous said...

kena gigit nyamuk pun dah marah2 kan. hehe


nong andy

Fian Dracestar said...

Negara yang tidak mengenalkan arti demokrasi kepada rakyatnya. Jika malay negara yang demokrasi maka akan terungkap kebusukkan pejabat kerajaan yang otoriter dan terungkap sejarah negara yang sebenarnya. SERAWAK & SULU JANGAN JADI BONEKA MALAY. KELUARLAH DARI NEGARA FEDERAL MALAYSIA. SULU MERDEKA !!!!

Adie Achim said...

Tiba2 terpanggil untuk menyertai RELA.. tapi rela ka?

sukiman said...

he he he...saya pun

.