Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, March 28, 2013

Saya pak saudara yang jahat?

Add caption
Ini gambar Najib semasa kecil naik kuda. Saya pak saudaranya. Saya juga pernah naik kuda, lembu, kerebau, gajah malah unta...

Kini Najib sudah tingkatan empat. Dia sudah pandai bergaya, pandai menilai barang mahal seperti saya dan sudah pandai menyatakan ideanya sendiri tentang kehidupan ini. Dia juga sudah pandai memerhatikan perempuan. Saya selalu berpesan kepada Najib supaya berhati-hati dengan perempuan. Saya beritahu perempuan ada tiga jenis sahaja, pertama yang baik, kedua yang cantik macam ular, dan yang cantik macam tempat habuk rokok.

Lagipun dia akan menjalani peperiksaan paling penting iaitu SPM pada tahun depan. Tingkatan empat ni penting, jangan bulan madu. Tetapi ramai perempuan minat kat dia sejak darjah enam!. Saya jadi risau pulak, inilah masalahnya kalau handsum, pandai belajar dan berbudi perketi. Menurun siapa?, saya tak tahu..(tak tahu konon...).

Ramai yang terkejar-kejar ke dia. Pelik saya budak perempuan zaman sekarang... mungkin kerana mereka dah terlalu ramai...

Dulu masa sedang Najib tidur saya perlahan-lahan operasi membuka telefon bimbitnya, saya selalu baca sms di handponnya secara sembunyi. Terkejut berukera dari planet Ulba bila saya baca sms-sms kawan-kawan perempuannya. Budak-budak perempuan sekarang baru jea tumbuh bulu pahat dah gatal semacam. Gatal tahap cipan. (tak kira sekolah agama kerajaan negeri atau sekolah biasa kerajaan persekutuan, atau sekolah swasta. Sama ada dapat bantuan kerajaan negri atau pusat, kita sokonglah.). Saya malu nak tulis apa yang mereka tulis. Dapat saya simpulkan bagai lesung mencari alu. (pepatah lama)

Tapi kini saya sudah tidak boleh baca sms-sms kat telefon bimbit dia sebab ada nombor kod rahsia rasanya. Ada nombor pin kot. Entahlah saya tak reti teknologi sekarang. Lagipun dia perlukan `privacy', dia dah besar. Saya tidak boleh layan dia macam dia masih kecil.

Saya selalu berdoa agar anak-anak saudara saya menjadi orang yang handsum, berpelajaran, cerdik, berguna dan berjaya di dunia dan di akhirat. Saya tahu laluannya sukar kerana dunia telah berubah.

Jan: Semoga dia naik jerawat banyak-banyak dan perempuan di sekolahnya tidak meminatinya...bolehlah dia tumpukan kepada pelajarannya. Amin.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home