"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, March 5, 2013

Kot-kot kita paling jahanam!

Cerita Snow Cake ini mengisahkan seorang lelaki (Alan Rickman) yang menumpangkan seorang remaja perempuan yang mahu menemui ibunya (Sigourney Weaver). Dalam perjalanan tersebut berlaku kemalangan yang menyebabkan remaja perempuan itu terbunuh. Maka lelaki ini pergilah ke rumah emak perempuan remaja tersebut untuk memulangkan barang yang remaja perempuan itu beli khas untuk emaknya.

Dan cerita bermula apabila lelaki tersebut tinggal bersama emak si remaja perempuan itu buat seketika. Apa yang menarik ialah antara babak awal di mana emak remaja perempuan itu selamba badak jea dengan ikhlas hati menerima kematian anaknya tersebut tersebut. Dan siap tanya lagi kenapa sedih sangat sebab awak (pemandu kereta) itu tidak mengenali pun remaja tersebut. Haaa...

Cerita ini bagi saya berkisarkan apa itu yang kita panggil `normal person'?.  Ada `normal person' yang berguna dan ada yang tidak berguna. Mungkin kita orang biasa yang kita anggap diri adalah `normal person'. Bila orang berbeza daripada kita kita terus kata orang lain pelik, salah, bengong dan berdosa. Padahal tidak normal tersebut bermakna mereka hanya tidak sama dengan orang lain. Atau memang tidak mengikuti kebiasaan orang lain. Pada hakikatnya manusia yang tidak mengikut normaliti mungkin juga betul anggapan dan tindakannya (walaupun mereka tidak menerima perilaku dan pemikiran majoriti sebagai betul). Haaa...

Dalam hidup kita sebelum kita sampai ke kubur. Kita akan jumpa ramai orang dan pelbagai ragam. Orang di sekeliling kita ada yang menarik dan ada yang boring nak mampus (bila berkawan dengannya). Bukan semua orang mempunyai personaliti yang menarik ada yang lahir tanpa personaliti. Ada manusia yang terlalu biasa dan tidak menarik di mata dan hati kita. Ada pula yang kita kena `gali' dulu dirinya barulah kita nampak kemenarikannya. Haaa... Dan mungkin pada pandangan mata orang lain juga kot-kot kita juga sebenarnya tidak menarik untuk dijadikan kawan, malah paling sesat dan jahanam.

Kita tak sedar...(tak kadar ke diri kata kawan saya..., Adnan)

Sebenarnya emak remaja perempuan itu mengidap autisme. Sebab tulah peel perangainya pelik lagi memelikkan kita (yang kita anggap kita ni normal).



Jan: Apa pulak autisme? Pangkat mak saudara ke?

2 comments:

MyFreeMinded said...

pening lalat sikit hari ni baca penulisan En Sukiman. hehe.

sukiman said...

he he he...kadang-kadang saya pun pening menulis...sbb banyak sangat nak disiratkan dan suratkan dalam penulisan...

.