"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, March 28, 2013

Suami saya tidak bekerja...



Semalam adik perempuan saya menelefon dari Ulu Yam Bharu, beritahu barang yang saya `oder' sudah sampai. Bila berbual dia sempat bertanya kawan baik saya sorang tu sudah bercerai ke belum. Saya beritahu belum dan rasanya tidak jadi bercerai sebab dia dah dapat kerja... Maka adik perempuan saya pun jawab:

"Haaa...memanglah org laki ni kalu dia tak kerja, dia jadi ngarut. Kata bini tak sayang la...kata ini la itu la...bla-bla bla" Kata adik perempuan saya panjang lebar.

Saya termenung sebentar sambil menyambar biskut, dan mengiakan kata-kata adik perempuan saya. Adik perempuan saya seeprti saya juga iaitu suka mencara hal orang dan ada daya amati yang kuat. Walaupun dia kahwin dengan suami yang bekerja dia memahami masalah isteri yang ada suami yang tak bekerja. Ala macam saya laaaa walaupun tidak kahwin tapi tahu sangat cerita/masalah dalam kain/kelambu orang yang kahwin. He he he.

Cuba bayangkan kalau kita jadi lelaki (kalau pembaca perempuan, kalau pembaca lelaki tak payah bayangkan) dan kita tidak kerja, hanya isteri kita kerja. Tentu tertekan...kan?  Apa kata keluarga? Apa kata ipai duai? Apa kata jiran? Apa kata kawan-kawan bini kita? Apa kata kawan-kawan kepada kawan-kawan bini kita? Apa kata Prof Dr Muhaya?

Jan: Haa....

1 comment:

Nong Andy said...

sesetengah lelaki tu kan Encik pensyarah.. buat de.. je. dah sedap sgt makan duit bini..

*berbau geram ni hehe

.