"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, March 6, 2013

Kanak-kanak Autism



Sejak saya tengok filem Snow Cake, saya galak mencari maklumat tentang penyakit ini. Banyak rupanya informasi di dalam internate yang boleh beri makanan kepada otak kita. 

Kalau kita berkahwin dan beranak pinak, terdapat kebarangkalian anak-anak kita mengidap Autism (selisih malaikat 44). Sebabnya ia bukan akibat atau berkaitan dengan keturunan. Maka kita yang segar mega ni, tidak terlepas dari risiko. Kalau Allah nak uji kita dengan memiliki anak Autisme, diujilah kita. Kita tidak boleh melawan takdir.(unsur agama dalam penulisan).

Autisme adalah kecacatan perkembangan otak. Ia melibatkan fungsi otak yang menyebabkan perubahan atau perbedaan tingkahlaku. Jangan pula kita ingat mereka ni ada gangguan jiwa/sakit jiwa sebab ia bukan sejenis penyakit kecacatan psikologi macam jiran kita tu. Ia adalah kecacatan neurologi (saraf).

Antara singtongnya ialah:

1. Tak reti nak main mainan yang kita beli.
Contohnya kita beli pedang plastik tetapi dia guna pedang itu untuk sapu sampah. Kita beli anak patung dan hulurkan kepadanya dengan muka buat-buat gembira tetapi dia ambik anak patung tersebut dan terus simpan dalam kotak. Atau kita beli mainan kereta-kereta kecil dia tidak main dengan betul tetapi dia susun pulak dah. Kalau budak lain siap dengan berlumpa lagi dan ada bunyi broommm-broommm... Haaa.

Katanya salah satu tanda autisme ialah suka menyusun barang.

2. Tak reti nak main dengan orang lain.
Bila kita suruh main dengan anak jiran atau ada budak-budak lain di sekitar, dia buat dek sahaja. Dia sukar nak bergaul tak macam kita ni bila jumpa jiran habis setaman kita cerita sampai hal dalam kain. Baru jumpa dan kenal setengah jam habis cerita buruk laki kita kita jaja. Haa...

3. Cara ketawa dan menangis yang pelik.
Saya tak ada anak tetapi saya memang tak suka budak menangis. kalau anak jiran menangis saya memang tension. Tapi tidak pelik kalau budak menangis, yang peliknya umur 43 tahun tetapi menangis tersedu seorang diri sambil bawak kereta... Kita kembali ke tajuk posting. Mereka ketawa berdekah-dekah dengan tone yang ganjil. Begitu juga kalau menangis bunyinya ganjil. Ini kena tanya orang beranak ramai macam mana bunyi menangis yang normal.

4. Tahaf keaktifan yang ganjil.
Mereka ini sangat hiperaktif atau sangat pendiam/menyendiri. Yang hiperaktif tu tak sah cakaplah. Almari perhiasan mereka merangkak panjat dengan kadar kecekapan taraf monyet. Gula dalam tabung dia makan selamba. Dan yang pasif pula sangat pasif hingga ada yang duduk diam di bawak kerusi. Diulangi- di bawah kerusi. Haaa...

5. Kepekaan terhadap bunyi
Mereka selalunya tidak boleh dengar suara yang kuat atau bunyi yang kuat. Mereka akan berubah perangai tidak terkawal kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Atau pun mereka mungkin tak peka langsung pada bunyi.

6. Ada jea yang pelik baginya.
Tingkah laku mereka memelikkan kita. Dan bagi mereka objek di sekeliling adalah pelik. Mereka melihat/berfikir tidak seperti kita. Kalau jumpa tahi cicak mungkin mereka makan kerana disangka makanan.

Mereka mungkin main telefon bimbit kita dengan membukanya satu persatu. Mereka mungkin tanggalkan key board kita. Atau berak atas lap top kita. Mungkin hilangkan kad astro kita. Haaa.

7. Mereka kurang bercakap dan tidak pandai menuturkan kata untuk menyampai maksud hati.
Tak macam kita ni yang bila bercakap mulut tak mahu berhenti. Lawan mak ayah, lawan suami, lawan guru, lawan kerajaan dan lawan apa yang boleh dilawan. Haa....



8. Payah nak sesuaikan keadaan bila berlaku perubahan.
Mereka sukar menerima keadaan kalau berlaku perubahan. Contohnya mereka hanya boleh tidur dengan bantal yang sama, saiz yang sama hatta warna yang sama. Kalau tak jangan la harap mereka boleh lelap.

Pastikan mainan adalah sama. Kalau hilang kena beli yang sama kalau tidak kena usaha keras menjelmakan yang baru dalam hidupnya. Mereka bukannya tak boleh terima perubahan langsung, cuma kita kena beri lebih perhatian kalau mahu buat perubahan.

9. Mereka tidak takut
Mereka tidak peka kepada bahaya. Termasuk rasa panas dan perubahan di sekelilingnya yang berbentuk bahaya. Mungkin mereka lihat rimau dalam objek kucing je di perasaan mereka. Sifat tidak takut bahaya ini bahaya sebenarnya. Kereta biung-biung di jalanraya pun mereka tidak takut.

Kalau nak bawa ke KFC kenalah jaga elok-elok. Dia boleh selamba jea sambar KFC kat meja sebelah (meja orang lain). Kita kena kepung dia kalau dia melarikan diri. Sebab mereka lari laju.

Sekian sahaja buat masa ini. Saya menulis mengikuit kefaham saya. Mungkin ada yang tidak tepat, harap perbetulkan. Penulisan saya seolah mereka ini sangat tidak ada masa depan tetapi sebenarnya perlu diingat mereka bukannya sakit jiwa tetapi sakit saraf. Kita boleh bantu mereka kerana mereka bukannya sakit jiwa. Sedangkan sakit jiwa pun boleh dibantu.

Jan: tetapi jiwaku...? (pulak dah)

7 comments:

Lan LoloQ said...

Anak buah sy sorang tu ada menunjuk beberapa simptom autism spt yg dinyatakan....

Lan LoloQ said...

Anak buah sy sorang tu ada menunjuk beberapa simptom autism spt yg dinyatakan....

sukiman said...

saya rasa payah juga nak tentukan kalau tidak dibawa jumpa dengan doktor sbb kanak-kanak ada personaliti tersebut. dan antara kanak-kanak pun simptong dia berbeza...

Anonymous said...

saya nak kongsikan rawatan alternatif untuk kanak-kanak autism ni..pada sesiapa yang sedang mencari rawatan saya suggest kan rawatan akupuntur dan herba..
ok kalo korang tak percaya cuba tgok video ni http://www.youtube.com/watch?v=_WD1I_G4scI

pusat rawatannya ialah http://thetole.org/

Mohd Ezri Idris said...

Ni bkn kecacatan tp kelaianan

Mohd Ezri Idris said...

Ni bkn kecacatan tp kelaianan

Nur Faiezah Hassan said...

I don't know if you still writing but tq for your info you made me understand austism better.tq so much bro!

.