Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, March 11, 2013

Ulasan Buku: Tuntutan Filipina Terhadap Sabah (Buku untuk dibaca semula)

Kulit hadapan 


Tajuk buku: Tuntutan Filipina terhadap Sabah: Implikasi dari segi sejarah, Undang-undang dan politik  ( terjemahan daripada The Philippines Claim to Sabah)
Katogeri: Sejarah
Oleh: Mohd Ariff bin Dato Hj Othman  (seorang peguam)
Prakata: Tan Sri Haji Abdul Kadir bin Yusof
Terbitan: Dewan Bahasa dan Pustaka
Cetakan: pertama (1988)
Bil m/s: 146.
Usia buku: 25 tahun. (2013) 


Istimewa untuk rakyat Sabah


Kandungan

1 LATARBELAKANG PERTIKAIAN (M/S:1)
2. HAKMILIK BRITISH TERHADAP SABAH BERASASKAN DOKUMEN  (M/S:9)
3. TUNTUTAN BRITISH TERHADAP SABAH: DARI SEGI UNDANG-UNDANG  (M/S:30)
4. TUNTUTAN FILIPINA TERHADAP SABAH: DARI SEGI UNDANG-UNDANG  (M/S: 62)
5. PEMILIKAN DAN PENGUKUHAN ASAS HAKMILIK BRITISH TERHADAP SABAH (M/S:93)
6. ASAS KEMERDEKAAN DAN INTERGARSI SABAH DALAM MALAYSIA (M/S: 107)
7. ALTERNATIF CARA PENYELESAIAN (M/S:125)

POST -SKRIP (M/S:134)

Triti, Pemberian, penyerahan, Statut, perjanjian, perisytiharan dan Resolusi (M/S:127)

Bibniografi (M/S: 144)

Peta:

i. Borneo: Menunjukan tanah yang diserahkan  oleh Sultan Brunai dan Sulu kepada syarikat Utara British, 1881 (146a)
ii.  Peta Borneo Utara british, 1886 (146b)
iii. Peta Borneo Utara British, 1894 (146c)
iv. Peta Borneo Utara, 1919 (146d)
v. Negeri sabah, 1962 (146d)



Di belakang buku ada peta-peta dilekatkan (sila guna kata pembesar)

Peta yang sangat terperinci...(sila guna kata pembesar)

Bila terjadi sesuatu isu, iaitu isu semasa, pelajar saya asyik bertanyakan saya mengenainya. Maka moleklah saya membaca semula isu ini. Dengan sedikit pengetahuan bolehlah saya memahami apa yang berlaku di sekeliling kita. Dok gitu?

Riwayat buku ini. Buku ini saya beli semasa saya dalam `proses' berkawan dengan seorang budak Sabah (semasa di UM dahulu). Pastilah saya kena tahu asal-usul dan sejarah negerinya. Kita kena selidik dahulu sebelum berkawan. Dia sangat baik hati. Contoh 1: Semasa saya bermalam di asramanya (Kolej Kediaman ke 8) dia rela tidur di atas simen sebab saya tidor di atas katilnya. Haaa.. Dan kemudiannya beliau menjadi sahabat baik saya. Nama dia Fauzi. Saya panggil dia Fauzi Sabah sebab ada lagi kawan saya bernama Fauzi (saya panggil dia Fauzi Kelantan. Pandai-pandai saja kan?). Contoh 2: Dia selalu taya saya dah makan ke belum?

Mungkin dia nampak saya kurus? Sebab itu dia tanya? Tetapi sekarang kalau jumpa tentu dia akan beritahu "kamu berhentilah makan-makan", he he he. Saya harap kalau dia terbaca posting ini, dia hubungi saya. Dah lama benar terputus hubungan. harap dapat berjumpa sebelum tutup mata, timbus pasir.

Buku lama ini saya letak di bahagian `Red Spok', yang bermakna buku yang saya sendiri tidak boleh keluarkan daripada bilik (library mini saya). peliki kan? Sepatutnya saya boleh keluarkan kan? Maka saya keluarkanlah sehingga ke pejabat saya. Haaa.

Saya cuba membaca semula dan ia amat memeningkan kepala sebab banyak sangat informasi dan rujukan. Kira sehelai kena baca dalam 20 minit sebab kena betul-betul faham (dan sebab otak saya lembab, lemak berkrim). Kalau helaian nak diselak, kena pastikan helaian terdahulu difahami. Haaa... saya pula bukannya muda lagi, cuma handsum jea lebih.

Sekarang ni bila kawan-kawan bercakap pasal Sabah, saya diam sahaja buat-buat tak tahu (jahat saya kan?). Saya fikir betul ke fakta yang dia orang cakap. Kot-kot pandai hembus jea. Saya bandingkan dengan apa yang saya baca.

Saya juga masih tidak berani menulis mengenai tuntutan/isu negari Sabah. Saya tak mahulah nanti menulis tidak berdasarkan fakta dan main sedap sahaja. Saya tahu ramai yang tak tahu menahu pun peristiwa penubuhan Malaysia yang terdiri daripada Sabah tersebut tetapi bila bercakap berdegar-degar kononnya tahu sangat. Gitu.

Jadi baiklah kita sama-sama cari ilmu melalui pembacaan buku yang bersifat akademik. Prof di UKM juga ada mengeluarkan buku pasal tuntutan ini. 

Boleh cari baca atau nak lebih senang tutup mulut. He he he.

Jan: Tertutup hatiku untuk bercinta lagi... demi allah (aku bersumpah) dia akan merinduiku di sepanjang hayat...(pulak dah)

3 comments:

MyFreeMinded said...

Ada baca ringkaan di suratkhabar. Baca dan faham dan kemudian biasalah.. terlupakan... :)

Jankaulu said...

sifat membaca menambahkan ilmu mencambahkan pemikiran kita

Nong Andy said...

ada baca di internet.. tapi terlalu byk versi sampai bingung sendiri.

pinjam?

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home