Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, March 22, 2013

A Bumiputera doesnt have to be a Malay and Muslim...

"A Bumiputera doesnt have to be a  Malay  and  Muslim..." Saya menambah jawab jawapan yang diberikan oleh pelajar saya. 

Semasa saya mengajar subjek ekonomi Malaysia pada semester yang lalu,  saya ada menyoal maksud dan konsep Bumiputra kepada salah seorang pelajar dari negara Khazastan. Beliau dapat menjawabnya secara keseluruhan cuma saya perlu menambah bahawa Bumiputra tidak semestinya Melayu dan islam.

Bumiputera atau peribumi adalah konsep yang merujuk kepada penduduk asal di sesuatu tempat. Di Semenangjung Malaysia kaum Bumiputra adalah kaum Melayu dan orang asli (yang telah sedia ada daripada zaman kucing kirong). Menurut perlembagaan negara kita pula golongan yang dikira sebagai bumiputera (menurut undang-undang) adalah semua suku kaum Orang Asli, Melayu (menurut tarifan Perlembagaan Malaysia), peribumi Sabah, dan peribumi Sarawak. Sebahagian daripada nota yang saya buat:


In the penisular, a Bumiputera is a Malaysian citizen which includes the Orang Asli tribes, and the `rumpun bangsa Melayu' (includes Jawa, Bugis, Minang, etc)

Bumiputera Sarawak  includes: Bukitan, Bisayah, Dusun, Dayak Laut, Dayak Darat, Kadayan,Kalabit, Kayan, Kenyah (termasuk Sabup dan Sipeng), Kajang (termasuk Sekapan,Kejaman, Lahanan, Punan, Tanjong dan Kanowit), kemudian Lugat, Lisum, Melayu,Melano, Murut, Penan, Sian, Tagal, Tabun dan Ukit.

Bumiputera Sabah  includes: Dusun, Kadazan, Kwijau, Bajau, Iranun, Murut (Sabah), Orang Sungei, Sulu / Suluk, Bisaya (Sabah / Sarawak), Rungus, Sino - native, Kadayan (Sabah / Sarawak), Tidong, Tambanuo, Idahan, Dumpas, Mangkaak, Minokok, Maragang, Paitan, Rumanau, Lotud, Keturunan Pulau Kokos, Iban / Dayak Laut, Bidayuh / Dayak Darat, Melanau, Kenyah, Kayan, Lun Bawag (Sarawak), Penan, Kajang, Kelabit.


Orang asli lelaki seksi (gambar poskad)

Oleh itu adalah jelas bumiputra tidak semestinya Orang Melayu dan beragama islam sahaja. Kalau diperincikan lagi orang Melayu yang tidak beragama islam juga kaum bumiputra.  Manalah tahu nanti bila dah ada Bible bahasa Melayu, bila baca jadi tertarik? Haaa.  Tak kanlah pulak Bible bahasa Melayu orang Cina dan India nak baca, haaa... 

Namun takrifan perlembagaan kita orang Melayu adalah orang islam dan mengamalkan budaya Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu. Bagaimana dengan orang Melayu yang bertutur dalam bahasa inggeris? Jangan kata tak ada... Ada dan saya kenal! haaa...

Saya pernah bercakap dengan orang Melayu yang tak fasih bahasa Melayu. Bahasa rasmi di rumahnya bahasa utama bukan bahasa Melayu. 

Jan: Bumiputra asli...meminati Bumiputra Rockers.

4 comments:

Nong Andy said...

okey.. saya suku Kedayan a.k.a Kadayan :)

Adie Achim said...

harap ada entri pasal kucing kirong plak..

Jankaulu said...

kita sama-sama bumi putra Nong.


tentu ada nanti adie...tunggu...

Nong Andy said...

Encik pensyarah,

ya.. tunggu kucing kirong ni

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home