Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, October 2, 2012

Politik kebencian


Ini saya ambik dari FB kawan saya. Dia letak di FBnya. Saya tertarik dengan kata-kata di atas. 

Sampai sekarang saya tak reti letak gambar dalam FB... Gambar yang setakat ada tu, kawan saya yang tolong letak (pulak dah). Saya tak reti nak berFB sangat... Tiap kali nak letak gambar kawan saya kena minta tolong kawan saya letakan, he he he. Mungkin dia menyampah dengan saya tetapi terpaksa juga berkawan dengan saya sebab saya baik dan menarik. He he he.

Tetapi insyaallah, saya akan belajar suatu hari nanti. Belajar aktif FB.

Tetapi posting ini bukanlah untuk ceritakan hal saya yang jarang berFB, atau saya baik menarik (he he he), atau saya buta IT tetapi ianya (posting ini) saya tujukan kepada pihak-pihak yang memenuhi email box saya dengan isu-isu menjatuhkan sesama islam terutama pabila menjelang pilihanraya.

Kita boleh menerima/melemparkan kritikan, sepahit mana asalkan membina tetapi jika memandang orang lain terlalu buruk, ianya haruslah difikirkan dalam-dalam betulkan cara kita tersebut. Janganlah kerana fahaman politik berbeza, sewenangnya sahaja mulut menghina orang lain, bongkar aib orang, samakan orang dengan binatang. Saya bimbang takut-takut orang yang kita aibkan sebenarnya taklah aib sangat berbanding dengan diri kita, haaa. 

Kalau kita tidak mengenali orang, janganlah cepat menghukum mereka. Jauhkan diri, jangan libatkan diri dengan memfitnah dan mengumpat.

Kepada yang tidak suka kepada saya tidak perlulah email saya sekadar hendak mencari dosa. Walaupun penulisan saya agak ala USA dan tidak bersulamkan hadis atau ayat, tidak semestinya saya tidak islamik.  Siapakah manusia yang mahu copkan dosa dan pahala? Tinggikah darjah manusia?

Blog ini juga bagi saya membina silaturahim bukan membina kebencian penuh hasad dengki seperti sesetengah email yang saya terima. 

Sama-samalah kita bina jambatan ke Jannah dengan kebaikan, bukan tolak mereka ke neraka. Berpesan-pesanlah dengan penuh kebaikan dan kelembutan.

Jan: Saya bukan baik sangat, sangat bukan baik saya...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home