Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, October 22, 2012

Penceramah copy paste, jaguh keyboard

"Penceramah copy paste, jaguh keyboard"  Saya terima sms daripada kawan baik saya, Adnan. Oleh kerana sms itu tiba-tiba sahaja, maka saya bertanya apakah maksud beliau?.

"org dlm facebook. Ramai bg ceramah copy paste je n kadang2 tak cek pun sumber or makna betul ke tak. Jaguh keyboard pulak cakap berdegar2, dia la hero pembela agama nusa dan bangsa." Balas sms kawan saya tersebut.

Saya terus setuju kata-kata beliau bukan kerana saya selalu pau rokoknya tetapi sebelum ini ada terdetik di hati saya betapa hipokritnya manusia dalam FB dabn blog. 

Saya tidak terkenal, tidak peramah mana namun saya ada juga memiliki FB. Tidaklah setiap hari saya membuka FB, sehingga kini saya tidak suka sangat berFB. Dan biasanya saya tidaklah aktif mana, sekadar menjawab apa-apa berkaitan dengan saya. Saya juga orang yang sederhana bila berFB (tetapi tidak dengan blog, dengan blog saya lebih vokal apabila menyatakan sesuatu), saya hanya membaca kata-kata hikmat atau motivasi. 

Kalau saya boleh berpesan, saya ingin berpesan kepada pengguna FB, tidak semua yang terpapar adalah benar. Malah bagi saya ia adalah suatu penipuan besar untuk mepotraitkan diri sebagai bagus dan beriman. Ada di antaranya siap papar hadis segala tetapi saya tahu siapa dirinya. Saya tidak peduli mengenai perbuatan papar hadis dan sebagainya, namun saya tahu sangat perangainya bukan begitu. Saya tahulah kerana ada di antaranya adalah kawan saya sendiri.

Tetapi rata-rata orang Melayu begitulah, boleh dibeli dengan agama. Maksud saya bila sebut/papar agama terus jatuh cinta, kasih dan sayang. Sekejap! Saya nak ketawa dulu, he he he. (Oleh itu saya tidak hairan langsung apabila banyak penipuan berlaku di FB...)

Namun paling saya suka adalah kata-kata motivasi yang diletakan oleh sesetengah dari penFB tersebut. FB, banyak manfaatnya cuma dalam konteks orang Melayu, saya masih melihat kekaburannya di situ...

Jan: saya berpendapat melalui FB, payah kita mahu `kenali' seseorang, tetapi melalui penulisan dalam blog, kita lebih `mudah' mengenali seseorang...







2 comments:

Nong Andy said...

saya kalau buka fb.. asik skodeng status org aja.. haha. kalau tak pon jadi tukang like hehe...

Jankaulu said...

saya pun tukang like juga...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home