"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, October 13, 2012

Penyatuan disiplin dalam perkahwinan




Seorang kawan saya ada memberitahu saya bahawa isterinya seorang yang pemalas dan degil. Dan dia beritahu lagi kedegilan tersebut sebenarnya dapat dilihat dari bentuk hidung bininya... Saya diam sahaja, tetapi saya berpendapat daripada cerita-cerita dalam rumahtangga, ramai cerita suami yang pemalas  nak mampus (sangat pemalas sifatnya) berbanding dengan isteri yang pemalas.

Saya jugak terfikir, orang lelaki suka sangat membandingkan isterinya dengan emaknya. Kenapa yea? Dan kedua saya terfikir ada ke patut cerita hal keburukan isterinya kepada saya? Apakah jadahnya? Lepas perasaan kot?

Tambah kawan saya lagi, paling dia benci ialah apabila balik rumah lihat rumah tidak berkemas dan anak-anak tidak berbedak comel. Haaa...

Keadaan rumah menunjukan disiplin hidup?

Selepas mengomel dia memuji keadaan rumah saya, katanya rumah saya kemas, teatur dan menarik. Rasa tenang dan lapan katanya. Saya rasa gembira sangat tetapi saya tidaklah pula mahu riak, cuma saya kata:

" Aku ni duduk sorang diri, kalau aku kubang, aku simpan sendiri. Tapi kadang-kadang sangat tidak kemas  jugak. Sampai aku rasa nak bakar jea rumah ni, he he he.

Sambil itu saya terus belah kek buah yang saya beli dari Pantai selamat, dan hidangkan di atas meja bersama nescafee. Saya lihat dia makan banyak. Mungkin dia lapar kot. Saya tersenyum dalam hati sebab sebenarnya tadi sebelum dia datang bertandang macam lipas kudung saya kemaskan rumah yang berselerak.


Lipas tidak kudung

Sebenarnya sebagai manusia normal, hati saya tidak gembira apabila pulang daripada kerja, rumah tidak terurus. Namun kalau berkubang (berselerak) memang salah saya 100% sebab saya tinggal seorang diri. Berkemas saya, menyelerakan barang pun saya. He he he. Oleh kerana saya tidaklah berdisiplin sangat, saya terpaksa memperuntukan masa untuk mengemas balik keadaan rumah saya yang tidak terurus bila saya sibuk. Kadang-kadang apabila sibuk bila rumah `teruk benar' barulah saya berkemas semula. 

Saya pernah mendetolkan lantai rumah saya pada 1 pagi kerana saya nak kejar masa. Dah lama tak mop lantai sedangkan saya suka tidur atas sambil lantai buat aksi yang aneh. Contohnya, kaki sandarkan menegak kat dinding. Atau merangkak-rangkak tanpa tujuan di lantai.

Kad kredit vs rumah berselerak

Hutang kad kredit tidak pernah memeningkan kepala saya tetapi bila lihat CD tidak tersusun, pinggang maggie bertimbung di sinki, atau kain di atas lantai, saya rasa rungsing dan tidak selesa. Rasa nak ambil buang semuanya ke dalam tong sampah di belakang rumah.... Namun salah saya juga kerana saya tidak berdisiplin. 

Kalau dalam alam rumahtangga tentulah lagi parah kalu suami isteri jenis berselerak. Setiap orang ada habit dan perangai masing-masing dalam menjalani kehidupan berumahtangga. Dan penyatuan perangai dan tingkahlaku dalam perkahwinan tidak pernah dikupas secara serius dan ilmiah. Ini dipandang sepi dan tidak penting sehinggalah ianya `meletup'.




Tiada orang yang sama perangai dan pandangan hidup secara 100%. Dan kesukaran ini kita akan tempuhi bila berada di alam rumahtangga. Jadi seperti biasa biarlah saya yang tak kawin-kawin ni mengupas perihal rumahtangga orang.

Saya kupas perihal rumahtangga seorang kawan saya. Saya harap dia tidak membaca posting saya ini, setahu saya dia berada di luar negara sedang bercuti seorang diri tanpa isteri. Maklumlah hujung tahun orang yang ada duit tentu mahu bercuti tenangkan fikiran. Dalam kes kawan saya ni, saya syak ia bercuti untuk tenangkan fikirannya daripada isterinya. He he he. Pandai-pandai sahaja saya buat jangkaan.



"Lain kali kalau gatal sangat nak basuh, stoken abang tu, letak di laci 2, underware laci 1, jangan campur dengan tali leher!"

Dia pernah beritahu saya  2, 3 tahun pertama perkahwinannya dia berada di dalam keadaan tidak terurus dan kelam kabut kerana isterinya tidak berdisiplin dan kehendaknya tidak sama. Contohnya katanya laci nombor dua adalah khas untuk stoken yang telah disusun rapi. Laci no satu untuk seluar dalam. Namun isterinya selalu campur adukan bukan sahaja tersalah laci tetapi silap almari! Siap dia beritahu saya isterinya lembab tak macam emaknya. Tak baik kan...

Kawan saya yang seorang ini sangat berdisiplin. Semasa kami sama-sama menuntut di UM dulu, dia ada menegur perangai pensyarah yang tidak berdisiplin. Mengamuk pensyarah tersebut. Kami pernah serumah sewa semasa sama-sama belajar di UM dulu. Kadang-kadang saya naik rimas juga tetapi oleh kerana ianya perkara yang benar dan baik, saya turutinya. Lagipun bukannya lama. Saya tidak bercadang mahu hidup dengannya atau sehidup semati. Lepas terima ijazah kami mencari rezeki merata-rata. Kami hanyalah kawan tidak perlu sangat penyatuuan disiplin yang ketara. Tetapi tidak dalam perkahwinan, disiplin suami dan isteri haruslah disatukan dengan memilih yang terbaik. Kan mahu hidup selama-lamanya... haaaa


Kalau awak nak tidor dalam terang,  pergi tidor kat ruang tamu...


Perlu ke penyatuan disiplin tersebut? Saya rasa perlu supaya masing-masing pihak berpuas hati dan tidak menyusahkan pihak yang lain. Contohnya jika dapat suami yang suka letak kain baju merata-rata, maka seumur hidupkan isterinya kena ambil dan sangkutkan? Atau ambik, kumpul dan terus bakar? He he heh.

Atau jika isteri jenis tak suka kemaskan cadar, seumur hidupkah kita kena tidor atas cadar yang berkedut? Atau siapa sebenarnya bertanggungjawab mematikan cadar tidak berkedut dan berkemas? Haa...

" Man...., tak sempat dah nak pastikan cadar berkedut ke tak bila dah kawin oii. Nak jaga anak lagi, makan minum lagi. Orang lelaki nak sedap jea...!..." Kata kawan saya yang tidak memakai kain dalam tersebut. Saya ada ternampak pada suatu hari bila dia naik tangga. Bila ada cahaya terang, memang boleh nampak. Bila balik rumah saya ceritakan pada mak saya. Mak saya beritahu bukan semua perempuan suka pakai kain dalam. Dan kata mak saya lagi begitu juga sekarang ramai perempuan tidak pakai seluar dalam pun!


Oklah kita ke tajuk posting sebab posting ini bukan perihal kain dalam atau evolusi underware perempuan. Jangan pandang ringan atas isu yang saya utarakan sebab habit suami isteri yang tidak berdisiplin boleh menyakitkan hati sepanjang zaman. Contohnya, jika suami jenis tidak berdisiplin tentu isterinya rasa malas untuk berkemas dan hias rumah kerana suaminya juga yang akhirnya mencacatkan pemandangan. Rumah jadi macam kandang babi. Haaa...

Kesimpulannya, menyentuh mengenai disiplin, lelaki dan perempuan, suami isteri sama sahaja. Maksudnya ada yang menitik beratkan disiplin dan ada yang tidak. Ada yang disiplin baik ada yang sebaliknya. Namun daripada pengamatan saya perempuan lebih bersih dan berdisiplin. Contohnya mereka tidak boleh hidup dengan dengan bilik air yang kotor. Suami isteri haruslah duduk berbincang akan perangai-perangai buruk mereka dengan sikap terbuka. Mengakui perangai buruk tersebut, dan berusahalah mengatasinya. Setiap pasangan sumbangkanlah dengan memberi sokongan dan galakan kepada matlamat perubahan pasangan masing-masing yang mahu dilakukan tersebut.

Jan: Selamat berjaya....

2 comments:

Nong Andy said...

lumrah tu....

Adie Achim said...

Pada awalnya banyak juga isu penyatuan disiplin antara kami contohnya saya tidak akan menyentuh apa jua makanan atau minuman setelah berus gigi untuk tidur namun isteri saya rasa pelik sebab baginya kan boleh berus sekali lagi.

Kini disiplin itu diturunkan kepada anak-anak. Diorang dah tau peraturan itu. Kadang2 ada juga diorang curi2 makan namun selalunya kantoi.

.