Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 18, 2012

Aku ceraikan kau dengan talak sebanyak bintang di langit!


Ketika menyambut harijadinya yang ke 36, seorang seleberiti lakonan (lakonannya tak lah best mana...) telah menerima sms permohonan cerai dari suaminya (seorang seleberiti sukan, yang kata kawan saya bukanlah sehebat mana). Dia yang berkahwin dan telah mempunyai dua orang anak ini mungkin mempunyai takdir hidup sebegitu... Kesian... Semuga dia tabah.

Saya tidak mahu komen lebih sebab itu hal rumahtangga orang, cuma saya agak terkilan mengapa guna sms. Mungkin terperanjat beruk si seleberiti itu sebab menduga dapat `wish birthday', tapi rupanya `wish gud bye', ...

Saya berdoa agar tiada pembaca blog ini atau sesiapa sahaja di dunia ini bercerai dengan kaedah begitu. Tentu rasa hilang harga diri... Hilang harga diri, hilanglah harapan hidup dan segalanya.

Di Mahkamah Rendah Gombak Timur (2006) pula, seorang hakim telah mengesahkan lafaz cerai melalui telefon bimbit, mengunakan sms yang tertera:

"Kalau kau tak keluar dari rumah mak bapak kau, jatuh talak tiga"  Itulah sms yang diterima oleh isteri.

Bila isteri yakin itu adalah sms daripada suaminya, dan suaminya juga mengaku makan sahlah perceraian itu oleh mahkamah. Saya tidak pernah kahwin dan bercerai. Namun saya berpendapat cerai melalui telefon bimbit bukan sahaja tidak beradab tetapi menghina kaum wanita. Masa kita mabuk, dialah bintang, dialah bulan, syurga, dialah sport rim....

Namun mungkin segagah mana seorang lelaki, ia payah nak gagah dalam bab-bab luahkan perasaan... Tetapi ini tentulah tidak boleh dijadikan alasan. kan?


Namun aci kerat jari saya percaya perkara ini (cerai melalui sms) akan terus berlaku, berleluasa, bertambah, bertambah dan terus bertambah pada masa hadapan.

Bila seorang wanita dapat sms cinta tentu mereka perasan tetapi bila dapat sms cerai, mungkin mereka pengsan.

Jan: Tiada lagi menerima sms memberi perhatian.... apatah lagi ungkapan sayang... (amboi...). Bumi ku kering merekah...bilakah kembali hujan cinta, siramilah merkah duka ini...Taraaaa...he he he. Jiwang-jiwang...


2 comments:

Nong Andy said...

hehehe.. baca yang last tu best... :D

Jankaulu said...

hehehe

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home