"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 30, 2012

Budak-budak memang begitu...



"Kadang-kadang saya rasa tidak daya sangat nak ajar anak saya jangan jadi nakal sangat" Kata kawan saya melalui smsnya. Dia kemudiannya menelefon saya. Mungkin lebih sedap berbual berbanding dengan sms.

Ketika itu saya sedang tengok HBO..., sementara menunggu daging yang saya rebus empuk. 

" Kita kenalah faham psikologi anak, jinak anak bukannya senang" Kata saya selamba seolah sudah ada anak lapan. He he he. Saya bukan apa, saja buat-buat pandai agar dia tidak putus asa.

Dia beritahu anaknya suka panjat meja, makan tahi cicak dan berjaga malam. Katanya anaknya tidak dengar kata walaupun sudah banyak kali diberi amaran dengan hanger. Anaknya baru berumur dua tahun setengah.

"Laaa kan anak masih kecil, mana ada akal. Kalau `hanger'kan dia tentu dia sakit sahaja. Nanti dia buat balik. Awak sabarlah, awak kena selalu ulang cakap, kena ugut secara lembut dalam sabar, kena guna tangan pukul selow jea kat punggung dengan sabar..." Saya seolah pakar kesabaran bagi kanak-kanak. Sedangkan anak jiran bising pun saya rasa nak masuk kan jea dalam tong sampah.

Saya tambah air ke dalam kuali. Biar daging lembu empuk sikit. Ayah saya pesan kalau nak empuk kena rebus dulu baru goreng. Memang saya hiris nipis-nipis daging tersebut sebab saya nak buat mee hun goreng. Saya dah masukan air panas dalam bekas mee hung, saya sudah sejatkan dia. Mee hun goreng sedap kalau letak daging. kemudiannya saya capai kembali balik telefon bimbit dan berbual semula. 

" Emak saya kata baca `ya latif'' sebanyak tiga 7 kali dan hembus ke ubum-ubum kepala budak tu. Kalau nak hembus kat ubum kepala suami kena 7 juta kali, he he he". Saya buat lawak kepada kawan saya.  Tetapi kemudiannya saya rasa tidak patut buat lawak sebab kawan saya dalam ketensionan. Sambil itu saya ke peti ais dan ambik botol kicap. Laaa dah habis kicapnya... Macam mana nak buat mee hun?

Sebenarnya saya akui yang membentuk anak adalah suatu pekerjaan yang mencabar. Jangan pandang ringan pada surirumah sepenuh masa kerana terkadang tidak cukup masa pun. Membesarkan anak tidak sesenang buat anak, ianya suatu pekerjaan yang mencabar jiwa raga. Memang dalam posting saya selalu menulis seolah senang jea nak membentuk anak-anak. Namun apa yang cuba saya tekankan adalah usaha kita itu...juga bukannya senang...

Jan: teringat anak kawan saya merangkak atas meja kemudian bila sampai dekat saya terus pukul kepala saya dengan tukul plastik. Apa dosa saya?

2 comments:

Anonymous said...

I just couldn't go away your site prior to suggesting that I actually enjoyed the
standard info an individual provide on your visitors?

Is going to be back continuously to check up on new
posts

my website :: design software

Sasikala said...

Nice post ever sir....make my day

.