"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 16, 2012

Kitalah yang bertanggungjawab!

Saya berpendapat oleh kerana anak-anak kita terutama yang masih pada peringkat awal remaja belum matang pemikirannya, maka kitalah yang menggalas kewajipan untuk mendidik mereka dalam banyak hal. Maksud saya di sini, didik mereka supaya menggunakan telefon bimbit dengan betul.

Jangan hendak buat tidak tahu, sebenarnya sebagai ibubapa kita tahu kesan buruk penggunaan telefon bimbit jika anak-anak kita tidak dididik atau dipantau. Sesibuk mana pun kita suami isteri mencari rezeki anak-anak hendaklah dididik dan dipantau.

Anak-anak perlu didik supaya mereka tahu telefon bimbit adalah barang keperluan, bukannya barang yang patut disalahgunakan.  

Trend sekarang remaja semuanya ada telefon bimbit. Malah ia seolah status pulak. Jangan buat-buat terperangjat jika telefon mereka lebih canggih dan mahal berbanding kita. Di sinilah pentingnya anak-anak dididik dengan memberi panduan/nasihat. Nasihatilah mereka dengan baik bahawa perbualan berborak kosong dan lama dengan kawan-kawan akan membazir. Pastikan panggilan yang dibuat benar-benar penting. Masa menasihati tersebut janganlah dengan nada marah. Ini tak, bila bercakap dengan anak-anak terus jadi macam pekerja kat sarkas yang jaga rimau.

Perlu juga diberitahu kepada anak-anak kalau telalu asyik mungkin akan abaikan pelajaran. Sekarang bukan di tv jea dapat main playstation, dalam telefon bimbit juga ada `games'. Saya pun ketagih jugak, he he he. Bulan lepas saya asyik main games jea...he he he. Sampai serban tangan. Sampai anak saudara saya `tegur', he he he.



Saya faham, remaja sekarang payah hendak dididik, mungkin lebih senang mendidik anjing. Persekitaran amat mencabar. Dan mereka mencabar pula kita pada usia remaja mereka. Mereka ingat merekalah betul, canggih dan up to date. Sebab itulah kata orang lama melentur buluh biarlah pada masa rebungnya. Jika dah keras salah lentur, buluh tu terpelenting kat muka kita. Haaa...

Mungkin juga kita boleh `takutkan' mereka dengan beritahu bahawa gelombang radiasi boleh menjejaskan otak dan kesihatan. Maklumlah berjam-jam bercakap dekat telinga dan otak. Haaa...

Tak ada orang lain dah. Bukan jiran kita, kerajaan BN, gabenor bank negara, atau tok iman, ibubapalah yang perlu menyelamatkan anak-anak mereka daripada ketagih telefon bimbit.

Jan: Jangan belikan telefon bimbit yang canggih sangat untuk anak kita, beli yang ringkas jea, ok tak?


2 comments:

Adie Achim said...

"remaja sekarang payah hendak dididik, mungkin lebih senang mendidik anjing"

pernyataan ni sungguh berani namun buat saya tergelak. Amboi :)

sukiman said...

he he he...saya pakai tulis sahaja apa yang terlintas...

.