Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, October 30, 2012

Jankaulucik di PPYIT

Saya pernah menjadi guru. Pernah menampar pelajar, merajuk meninggalkan kelas dan juga pernah menangis sakit hati/sedih atas perbuatan pelajar yang saya sayangi. 

Terima kasih kepada tuhan kerana memberi peluang saya menjadi guru, ia memberi banyak panduan hidup.


Gambar di atas saya sedang memeriksa buku latihan pelajar. Saya suka duduk di atas meja walaupun guru besar sudah beritahu guna kerusi kalau nak duduk. Kalu pelajar buat silap saya akan mengamuk. Saya akan ungkit-ungkit kesalahan mereka dengan beria-ia dengan bertujuan mereka tidak membuat kesalahan yang sama lagi.


Ini di bilik guru. Jadi cikgu saya selalu pakai tali leher, jadi pensyarah saya selalu tidak pakai tali leher. Di Pusat Pendidikan Yayasan Islam Terengganu (PPYIT) ini semua cikgu perempuan dan cikgu lelaki menutup aurat mereka.


Ini kawan baik saya Cikgu Syukri, dia sekarang menjadi pensyarah di Kolej Teknologi Bistari. Saya suka berkawan dengan dia sebab dia selalu beri pendapat. Dia juga seperti saya iaitu tidak banyak peraturan hidup dan bebas berfikir.


Gambar di atas kelihatan saya sedang cuba membunuh ketua pelajar sekolah sebab dia lebih handsum dari saya. Nama dia Amram Ismail (sekarang jadi cikgu). Dia ramai peminat di sekolah itu, pandai menyanyi, pandai melagukan al quran, pandai main badminton, bolasepak dan segala mainan tradisional. Saya jadi cemburu!


Gambar di atas saya tutut berbangga bila kelas tingkatan enam yang saya pegang (guru kelas) menang main bola. Sebenarnya sayalah tiap hari beleber dan marahkan pelajar sebab asyik main bola. Saya bimbang mereka tak belajar.


Gambar di atas, saya sedang berposing semasa peperiksaan STPM dijalankan. Berat saya pada masa tersebut hanya 56 kg. Menakjubkan! Macam tak percaya.


Saya menyanyikan 2 buah lagu semasa kem bina semangat yang dianjurkan oleh sekolah di Taman Pertanian Besut. Kem motibasi.


Saya sedang menyanyi di hari guru. Saya cuma menyanyi 3 buah lagu. Saya dapati ramai yang terhibur nak bagai nak pecah perut.



Saya turut serta hadiri majlis perkahwinan keluarga pelajar saya, kelihatan saya handsum dalam gambar ini. Macam Anuar Zain pun ada. (perasan).


Saya bawak pelajar saya berombongan tengok muzium Losong, terbesar di Malaysia. Pada masa ini saya lapar, sebab tu mukan saya macam resah...(alasan).

Menjadi guru adalah antara pengalaman yang terindah...

Jan: Jankaulucik itu bermaksud Jangan Kau Lupa Cikgu...

2 comments:

Nong Andy said...

haha.. memang hansum macam anuar zain :D

Jankaulu said...

tapi kawan saya kata macam atap zink...he he he

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home