"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, September 22, 2010

Lagi pasal duit raya...



Pada tengahari raya pertama nan lalu saya dapat duit raya daripada ayah saya sebanyak RM1k. Masa tersebut saya sedang mandi, ayah saya ketuk bilik air dan hulurkan duit tersebut tanpa bersampul.
"Ayah dengar abang tak ada duit" Itulah kata-kata ringkas ayah saya semasa tangannya menghulurkan duit tersebut. Saya apa lagi dengan tangan basah terus sambar...he he he.
Memang raya tahun ni saya tak berduit. Tahun lepas saya agihkan duit raya saja dekat nak RM3K. Tak termasuk cat rumah, beli tikar getah baru dan perabut. Tahun ni kewangan saya merosot sebab saya sudah naik rumah baru. Payah nak cerita tetapi betul kata Kamal Azie, bila naik rumah baru kena banyak guna duit.
Dengan duit raya pemberian ayah tu dapatlah saya ambil spek mata saya yang `terbengkalai' kat kedai di Kuantan. Memang dah berbulan saya tempah cermin mata yang vouge, jenama Arnold Plamer (yang logo dia ada gembar payung tu).
Entah bagaimana saya tergoda dengan cermin mata yang berharga ribuan ringgit tersebut. Sekali fikir saya ni macam tak sedar diri juga... he he he. Muka tak handsum mana tapi nak pakai yang mahal...
Sebenarnya dua tiga hari sebelum raya saya ada beritahu mak yang saya beraya dengan tak berduit tahun ni. Baju Melayu saya dan baju anak saudara pun saya membelinya guna kad kredit. Dan rupanya keluhan perantau saya kepada mak saya disampaikan kepada ayah saya. Memang mak saya tak boleh simpan rahsia...he he he. Tapi terima kasih mak...he he he...
Dengan duit tu bolehlah saya ambil spek mata tersebut. Sebenarnya saya dah bayar dulu sikit-sikit setiap bulan. Kata penjual tu bila nak bayar habis baru dia akan buat cermin mata tersebut.
Saya sedar untuk bayar secara langsung terus tunai spek yang beribu harganya tentulah saya tak mampu, saya bukannya usahawan kosmetik atau peguam. Entah kenapa pada masa itu saya beranikan diri berhutang spek tersebut.

Selama ini saya tak merasa pakai spek berjenama, saya pakai yang murah-murah je...
Jan: Terima kasih ayah...dan ibu.

No comments:

.